Monday, September 24, 2007

تاج جامد جدا

التاج الجامد ده جالى من العزيزة ماعلينا وكمان من منى صاحبة مدونة ماي هوب
ومش بس كده دا كمان جي معاه مائدة رحمن كاملة من ماعلينا
يلا ياجماعة كلوا واشربوا واقروا التاج وقولوا رأيكوا
بسم الله نبدأ

لو قالولك اختار عصر من عصور مصرعلشان تعيش فيه تختار اى ‏عصر و فى عهد اى حاكم .. واشمعنى؟
يعني بغض النظر عن الحكام..انا كنت اتمنى اعيش في الاربعينيات والخمسينيات
ايام الابيض واسود والحياه اللي كان كلها بركة وطيبة وهدوء وشوارع فاضية
والتمشيه ساعة المغربية على كورنيش النيل والمراكب الشراعية وناي بيعزف لحن الوفاء
كانت الناس عايشة كويس رغم الاحتلال والمظاهرات والقلق
احب اعيش ايام حليم وفريد الاطرش
كانت ايام جميلة على ما اتصور وعلى رغم اللي بنقراه عنها
اول ‏اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟
اول اولوية في حياتي عيلتي طبعا
ايه اكتر ‏حاجه بتحبها فى رمضان؟
ساعة قبل الفطار
والناس رايحة بيوتها وبتشتري التمر والسوبيا والطرشي
ومنظر موائد الحمن والناس مستنيه ساعة المدفع وكلمة الله اكبر
ساعتها بحس ان فعلا رمضان جانا

اوصف ليا ‏اجمل فطار ممكن تفطره

كان زمان..لما كانت عيليتنا كلها بتتلم من شرقها لغربها
كان بيبقى فطار جمييييل اوي
بس خلاص بقا الدنيا بقت مشاغل والناس انشغلت عن بعضها
والتليفون بقى بيقرب المسافات وبيبعد الناس
بجد حزين اوي ع الايام دي
لو انت ‏حاكم على مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم ‏عادل؟
هحاول قدر الامكان اني اكون عادل في كل شىء معاهم
وهطلب دايما بصفة دورية تقييم لنفسي من كل واحد فيهم عشان فعلا كل واحد يقول رأيه واقدر اصلح من نفسي
الحاكم ما هو الا منسق للعمل مش اكتر (المفروض يعني)ء
اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ‏ولا الحاشيه المقربه؟
اللي بيبوظ الحكام الحاشية بتاعته...من نفاق وتملق واظهار للباطل واخفاء للحق
حتى لو الحاكم كويس ممكن يشوف بعيون حاشيته اللي يخليه شيطان
مين ‏أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟
محمود سعد...بحترمه لصراحته
قريت ديوان عمر مصطفى صاحب بلوج تجربه " اسباب وجيهه للفرح" ‏عن دار ملامح و لا لسه ؟؟
لا.. ما قريتوش

لو ‏ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ‏ايه؟
دبلوماسي

ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد ‏مصر؟
تونس

اوصف ليا ‏ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره
اجمل فرح ممكن احضره اللي البوفيه بتاعه يكون بوفيه مفتوح ومملوء بما لذ وطاب
وقتها بس يبقى العريس صحبى وحبيبي وكفاءه

بتراعي ‏كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ‏ليه؟
مقدرش اقول اني بتجاهل اراء الناس والقيل والقال
لكن بردو اقدر اقول وبكل ثقة اني كتير اوي بطنش واقول كلمتي المشهورة
طظ في أي حد مش عاجبه..انا مبعملش حاجة غلط ولا عيب
انا طالما براعي ربنا وبراعي احترامي لنفسي يبقى خلاص

صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا ‏الكاميرا الديجيتال
ولقيتنا ‏رجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنه هتكون سعيد؟
اه بس بشرط يكون عندي قصر واسطبل خيل وخدم بقى وجواري
خلينا بقا نعيش يومين

السعاده ‏هى؟
السعادة هي الرضا

هي الحاجة اللي بتحس بيها لما تاخد نفس عمييييق وتقول
الحمد لله

عندك أمل ‏؟؟ أسبابك ؟
الحمد لله
عندي امل لان ربنا رحمته واسعة واسمه الرحمن

لما تحب ‏تهرب من كل شئ بتروح فين؟
باكل او بنااااااام

امتى ‏أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا ‏كبرت؟
ربنا يخليك ياباشا بلاش السؤال ده
احسن دا تاعبني نفسيا ومأزمنى عصبيا
الظاهر الواحد كبر فعلا
للاسف

لما ‏بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟
رضا ربنا سبحانه وتعالى عني وطمعا في ان الحاجة دي تشفعلى الذنوب الكتير اللي بعملها
وكمان بحس بعدها اني مرتاااااااح وان نفسي اتطهرت من حاجات كتير

بتشرب ‏سجاير؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير؟ وليه ‏؟
لا مش بشرب سجاير
ومش بتفرق معايا اوي ان كان اللي بيشرب السجاير ولد ولا بنت
بس البنات سنانها وصوتها بيبوظ من السجاير
ودا بضايق منه مووووت

بتعرف ‏ايدك اليمين من الشمال ازاي؟
هما اللي بيعرفوني حضرتك

ايه اكتر ‏اله موسيقيه بتحبها ؟ ؟
الكمان والناي

فى رأيك ليه الذوق والنخوه ‏اتعدموا؟
عشان هموم الناس كترت

ايه ‏الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟؟؟
حاجات كتير نفسي فيها

تختار ‏يبقى عندك...ارض زراعيه ولا اجنس عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى ‏البنك؟؟؟؟
اختار يبقى عندي فلوس في البنك
اشتري بيها المزرعة
وابني العمارات
واشتري العربيات

البحر و ‏لا النيل؟؟؟
البحر شباب وحرية وقوة وانطلاق
النيل طيبة وكرم وحنية وتاريخ
الاتنين بيكملوا بعض

مركب و ‏لا طياره؟؟
طيارة....عشان ياننجز يا نخلص

مجنون و لا ‏عاقل؟؟
مجنون بس بعقل

تقرأ ‏كتاب و لا تتفرج عليه فيلم؟
الكتاب اكيد....لان وقتها خيالك هيكون احسن من مليون مخرج وممثل

بتمرر ‏التاج لمين؟؟؟
لا مش كتير

بوسي كات
بيبو –قلوب حائرة
ليموناده
هنا
ايوية
عبده محتاس
قطة الصحراء
ياحلاوة يا عيال
عاليا حليم
عصفور بلا اجنحة
مش قادرة
Rack-your minds
Rania-Feelings
انا كمان هابعت مع التاج قمر الدين بالمكسرات عشان الكل يحلي

25 comments:

Anonymous said...

يعني لولا الايام المفترجة دي كنت دعيت عليك اعمل فيك ايه دلوقتي ما انا لوعندي وقت كنت عملت طبق كنافة او قطايف لللمغلوب على امره خطيبي بس هقول ايه عليك يا محمد ربنا يسمحك ومش هدعي عليك علشان خاطر فرح وهجاوب يا سيدي الفاضل على هذا التاج ويالا بقى روح الهي ربنا يبلغك ليلة القدر

Desert cat said...

تاااااااااااااااج
تااااااااااااااانى
ده انا لسه كنت فى اولانى
على العموم حاضر
سمعا وطاعة يا فندم
هجاوب عليه
قبل ما امشى
اجابتك كلها هايلة
كل سنة وانت طيب ياباشا

حدوته مصرية said...

تاج حلو عجبنى من النادر انه يعجبنى تاجات كده
عشان كده هعمله و هعتبر انه اتمررلى

تحياتى

حدوته مصرية said...
This comment has been removed by the author.
غمض عينيك said...

---قلوب حائرة---

معليشي بقا يابيبو
حظك ونصيبك
ودا تكليف مش تشريف ولا فخفخة ولاملك وجاه
حمل تقيل وهمو جيل
جاي واجيال جايه وراه
واعشان كده احنا اخترناااااك

مستني اجابتك ياباشا


---قطة الصحراء---
نانا
تااااج تاني
هنعمل ايه بقا
مستني اجابتك على نار

---محمد ياسر---
ياباشا انت مش محتاج امررلك التاج
انت تتفضله بكل سرور

فعلا التاج ده حلو اوي وعجبني جدا
نورتني ياباشا
ومنتظر اجاباتك

محمد سمير

Anonymous said...

الف الف مبروك
واديك لبست التاج
وريني بقى العدل يا جلالة الملك

بس ايه دا
اجمل فرح ابو بوفيه شامل جامع كل مالذ وطاب

عارف يا محمد
فعلا زي انت ما قلت
في تشابه كبير في اجباتنا
حتى في حاجات انت قلتها
يمكن انا نسيت اقولها
منها اني لما بحب اهرب
اني برضوا ممكن احط همي في الاكل

انا كمان بحب الابيض والاسود اوي
الناس كانت فايقة ورايقة
وكلهم رقة وذوق
الحياة فعلا كانت ممتعة

عارف يا عم محمد
من اجاباتك
لقيت انسان عاوز يعيش حياة من غير كلكعة
تكون بسيطة وهادية
ومايضرش برضوا

مزرعة
وعزبة
وقصر
واسطبل خيل
وطيارة خاصة

يعني حياة كدا
زي حياة

حاكم بروناي مثلا
هو في ابسط من كدا

بهرج طبعا

الف مبروك التاج
هو جامد بس انت اجمد منه

Anonymous said...

اولا كل سنة وانت طيب

اجاباتك جميلة جدا
ودمها خفيف
بس بقولك اية اوعى تنسانى فى البوفية اهم حاجة الحلويات

والاسطبل احجزلى فية حصان ابيض على زوقك

رمضان كريــــــم


http://2alees>blogspot.com

bastokka طهقانة said...

محمود سعد
يا راجل حرام عليك



رمضان كريم
اوروفوار

Sдmo said...

هو ده الكلام

بالمناسبه انا تقريبا معاك فى كل اجابه باستثناء اجابه واحده

محمود سعد

اصلك لو عرفته عن قرب زيى ماكنتش تقول كده ابدا

بس عموما
تاج جميل لانسان اجمل

ســامح جوده

Unknown said...

سلام عليكم
يارب التاج يكون عجبك بجد
بس اجاباتك حلوة جدا
اكتر حاجة عجبتني الابون بوفية
داخل علي التقيل انت
يلا يارب يحققلك كل اللي نفسك فية واللي مقولتش علية
وكمان اجابات خفيفة جدا
كل تاج وانت طيب

rack-yourminds said...

تاج جامد فعلا

واجاباتك ذكيه وجميله يا باشا

قلي بقي بتحب تونس لييه؟

---------

معلهش يا باشا مليش في التاجات كتير

اوعي تزعل ...يلا سلام الحق العشاء

بسمه عبدالباسط said...

كل سنه وأنت طيب
وأجاباتك حلوة قوى بجد
تحياتى لك

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
كل تاج وانت طيب
التاج جامد جدا فعلا
تعيش وتتاج ياعم
:)
تحياتى

hana said...

دة تاج جامد اوى
بل بجد اسئلة حلوة موت واجاباتك تجنن
حلوة كثير
بس انت بتحب محمود سعد ليه
انا مش بحبه بصراحة
بس يالله حبة ولا يهمك
هههههههه
ميرسى على التاج يا محمد
بس دى اسالته صعبة اووى
يعنى عاوزة ممذاكرة وقواميس وحكاية
لكن هاجاااوب انت بس تامر

علوة said...

يا صباح الفل

جامد جدا التاج بس اجاباتك أجمد يا زعيم

خلينا نشوفك يا بوب قبل ما يقبضوا عليّ كلها شهر

صباح الفل

مواطن زهقان said...

محمدباشا اجابتك جامدة موووووت

وكنت عاوز ابعتلك التاج
بس قلت رافة منى اسيبك المرة دى
واحضرلك تاج مخصوص

بس يلا نستنى عليه شوية بقا

حاول تفتكرنى said...

الاجابات منطقية

تاج جميل

غمض عينيك said...

--ماعلينا---

طولتي الغيبة
لكن نورتيني دلوقتي ونورتي المدونة

ليا الشرف يافندم ان اجابتنا تكون متشابهه
بس قوليلي طالما بتشتركي معايا في موضوع الاكل ده
يبقى كمان ممكن نشترك في موضوع الاوبين بوفييه
هو الفرح يبقى فرح من غير اوبين بوفية

وبعدين مالو يعني سلطان بروناي
دا راجل غلبان خالص
يدوبك عايش اليوم بيومة ولا حامل هم اي حاجة

وانا مش عايز اكتر من المزرعة والعربيات والفلوس

انا قنوع انتي عارفة

الحياه ابسط بكتير من العقد اللي احنا بنحطها

نورتيني اوي ياماعلينا


---اليس---

حصان واحد بس
يااه
دا انتي طيبه خالص
عينيا ياستي
وكمان مع الحصان فدانين ارض و3 عربيات انتي تختاري الوانهم
انتي يعني جيتي في جمل

نورتيني
اول زيارة ويارب ماتكونش الاخيرة


---طهقانة---
سعيد جدا بزيارتك
ايه اخبار طوطو

اه محمود سعد....حدود تعاملى معاه او بمعنى ادق حدود استقبالي لبرامجه مخلانيش الاقي منه اللي يكرهني فيه

نورتيني
والله اكرم

---سامو--

ياباشا نورتني
انا ماتعاملتش مع محمود سعد لكن كمشاهد معجب بيه كمحاور وكانسان صريح لما بيحاوره حد

نورتني ياكبير وربنا يخليك ع المجاملة

---my hope---

يانهار ابيض يامنى
اكيد التاج يعجبني..:فاية انه منك ومن ما علينا
وكمان التاج فعلا جامد اوي
بس اسه رايك في موضوع الاوبن بوفيه
بالذمه مش عندي حق؟؟؟

نورتيني يامنى

---واحد----
نورتني ياواحد باشا
هو انت من اللي عندهم حساسية من التاجات ولا ايه

يلامتك ياعم
مافيش زعل ولا حاجة طبعا انا اقدر
:):)

تونس بقا دي بوست لوحده

نورتني


---بوس بوس---
نورتيني يابوس بوس والله
كل سنة وانت بالف خير وسلام

--حدوتة---
اخيرا اخيرا
جارتي العزيزة حدوته تكرمت عليا وزارتني
نورتيني اخيرا ياحدوته
ايه السعاده اللي انا فيها دي
لو التاج عجبك اتفضلي يافندم ع الرحب والسعة
كل سنة وانتي طيبة

---هنا---

هنونة الشقيه
ليكي وحشه والله
هو محمود سعد تاعب الناس كده اوي ليه
خلاص ياجماعة انا مش هحبه
:):)
انتي قدها وقدود يا هنا
وهستنى الاجابه

نورتيني

---علوة---
علوة في التجنيد
فيلم جديد

ياباشا هتقطع فينا والله
هنبقا نيجي نزورك ان شاء الله في المدونة ومن بعدها في الكتيبة
انت بس تامر

نورتني ياعلوة

---مواطن زهقان---

ياباشا انت تامر
بس اللي سبق بقا
ع العمومو ملحوقة في اول تاج
مستنيك ياباشا

نورتني

---حاول تفتكرني---

ومعانا زائر تاني من مغرمي العندليب الاسمر
ياهلا يا هلا
نورتني ويارب دايما موجود معانا


تحياتي جميعا
محمد سمير

Unknown said...

شكرا على التاج وعلى قمر الدين وجارى التعامل معاهم

غمض عينيك said...

ايوية

بالهنا والشفا
والف حمد الله على سلامتك

محمد سمير

عصفور بلا أجنحة said...

محمد انا ارد على التاج عندك ولا فى مدونتى اعتزر عن التاخير كان عندى ظروف

حواء said...

ازيك يا محمد شكرا عالتاج الجامد جدا ده بس دسم اوى وسعيدة عشان انا فى اول اللستة بس انا مستغربة ازاى بتعرف تهرب بالاكل والنوم ؟؟ والله دمك خفيف بس صراحتك حلوة وروحك احلى فى التاج ده وان شاء الله هجاوب عليه .. سلام

Anonymous said...

إجاباتاك
تحفة
تلقائيتك جميلة جدا
عجبتني أوي إجابة البوفيه
والكتاب
lllooooooool
والفلوس
والله إجابة منطقية جدا
تحياتي

غمض عينيك said...

وحدانية

ربنا يخليكي يامنى ع المجاملات اللي مغرقاني بيها دي
لو عاجبك التاج اتفضلى ع الرحب والسعة وخلينا نشوف اجاباتك الرائعة

تحياتي
محمد سمير

Unknown said...

Very good post. I'm facing some of these issues as well..
http://www.prokr.net/2016/09/tanks-cleaning-companies-24.html
http://www.prokr.net/2016/09/tanks-cleaning-companies-23.html
http://www.prokr.net/2016/09/tanks-cleaning-companies-22.html