Tuesday, November 04, 2008

ياترى مين؟


ياترى مين؟
اوباما ولا ماكين








باراك اوباما
ء 47 سنة
برنامجه هادىء وواقعى

بصراحة انا معجب جدا بباراك اوباما وبعقلانيته في عرض برنامجه الانتخابي
وكمان كاريزيميته الرائعة
والاكتر من كده وصوله الي مرحلة من النجاح والتفوق وصلته انه ممكن يكون اول رئيس اسود لأمريكا
متخيل
رئيس اسود
بعد لما كان السود بيتنقلوا في اقفاص معدنية في بطن المراكب لأمريكا كعبيد
دلوقتي واحد منهم على عتبة البيت الابيض
سيبك من حكاية مسلم ولا بيتنكر لاسلامة ولا امن اسرائيل اولا
انا بتكلم عن شخص اشتغل وكافح ومشي في طريق صعب انا متأكد انه واجه فيه احباطات كتيرة
لكن مين عارف
هو كان اول رئيس قسم اسود في كلية القانون جامعة هارفارد
وبعد لما بقى واحد من اصغر اعضاء مجلس الشيوخ سنا
وارد اوي يبقى اول رئيس اسود للولايات المتحدة








جون ماكين
ء72 سنة
برنامجه متهور زي قريبه بوش

الباشا دا انا محبتوش كده من اولها
شكلة مايديش على ريس...دا اخره رئيس مصلحة
لما قريت شويه عن برنامجه لقيته جاب من الاخر
مش هنمشي من العراق...هضرب ايران...مافيش كوريا ولا كوبا ولا اعرف شافيز
هقلل الضرايب والحالة هتبقى فل فل
باين اوي انه هيكمل طريق بوش
مش عارف انا محبتوش
وبعدين حتى النائبة بتاعته بقيت حاسس انها العبيطة بتاعة امريكا
لا لا ماينفعش

++++++++++++++++++++++++

يمكن يجي حد يقولي وهي فارقه ايه...كله زي بعضه...السياسة واحد ومابيحطهاش اشخاص
اه انا متفق في كل ده
بس انا حابب اعيش تجربه مش قادر اعيشها في بلدي
وبتعامل مع حلم اوباما على انه حلم بعيد المنال لأنسان ناجح اقترب من انه يكون حقيقة
وهازعل اوي لو مانالهاش
لأنه يستحقها
وفعلا هو عنده حق
CHANGE WE NEED

3 comments:

Geo Amr said...

اوباما احسن حاجة فيه كفاحه وثقته من نفسه واعتقد زى ما انت قولت فى امريكا كان من الصعب جدااااا انى يجى واحد من السمر ويصل الى البيت الابيض

بس خلاص ... said...

السلام عليكم
طبعا انا بتابع زى كل الناس موضوع الانتخابات الامريكية
وزيك بالضبط مش مرتاحة لجون مايكن ده .... شكله كده سفاح هارب من المافيا ولا ايه نظامه
المهم انا فرحانه جدا بتجربة اوباما واتمنى انها تكون فى بلدى

Unknown said...

تصدق يا سمير
قلبت علينا المواجع
ليه بس
تخيل عندهم اتنين بيختاروا منهم
احنا الحمد لله
واحد واحد واحد
اكيد اوباما