Sunday, November 02, 2008

المشكلة مشكلتي


لو حكينا ياحبيبي نبتدي منين الحكاية
الحقيقة ان المشكلة مشكلتي
طبيعة شغلي الجديد اني بكون مسئول عن مناقصة
بكل اللي فيها من عروض فنية وعروض مالية واجتماعات ومناقشات واقتراحات
والطبيعي والعادي ان مافيش شغل حلو علطوول
لأ دايما في مشاكل وخناقات وحاجات تخنق الواحد وتخليه مش طايق نفسه
وازيد عليها كمان احباطات وحالة مزاجية زي الزفت
بس بردو زي ماقلت المشكلة مشكلتي
ليه مشكلتي؟
عشان انا مابفصلش
المفروض خلصت شغل وخرجت من باب الشركة يبقى انتهى الموضوع
المفروض عندي يومين اجازة يبقى فعلا اقضيهم اجازة

انما دا مابيحصلش
انا معظم اللي بتعامل معاهم في الشغل اوروبيين ووقت الشغل بيشتغلوا ووقت الراحة والاجازة ولا هما هنا
انما العبد لله طول مافي مشكلة في الشغل مزاجه مش رايق ومكشر ومخنوق وعلى قد ما المشروع بيكون كبير على قد مشاكله مابتكون كتير على قد دمي مابيتحرق ويطلع دخان
ودا غلط...اكبر غلط
المفروض الشغل شغل والاجازة اجازة والراحة راحة
هو دا الصح عشان اقدر اكمل
ودا اللي انا بحاول اعمله فعلا
انا ياجماعة بقيت اوقات اخاف افتح الميل بتاعي في البيت احسن الاقي مشكلة في الشغل واضطر اشتغل في الاجازة
مديري قالي ماتشتغلش في الاجازة مهما حصل ولو اضطريت قولي ونشوف الموضوع يستاهل ولا لأ
لكن انا مابعرفش...مابيجليش قلب اشوف حاجة وما اردش عليها
بقيت اخاف افتح الميل....والموضوع اتطور ومبقتش افتح الكمبيوتر في البيت اساسا
ايدي بتاكلني..لما افتحه ببص ع الميل ولما ببص ع الميل ببقى زي الطالب اللي مستني نتيجته
لازم افصل..لازم
الحياة مش شغل بس وانا بجد اعصابي تعبانة وبجد عايز ارتاح
انا من اول يوليو وانا مفحوت ومطحون
واكيد هظبط التظابيط

الصورة اللي فوق دي من الاردن..كانوا يومين كده الاسبوع اللي فات هحكي عنهم البوست اللي جاي ان شاء الله

6 comments:

AHMED SAMIR said...

ايه يا عم انت؟
دة ولا اكننا ابناء سمير
ما ينفعش كدة خالص
لا سلام ولا كلام
كله ضرب ضرب مفيش شتيمة ولا ايه؟
عموما
ربنا يوفقك وحاول تفصل
تحيااااتي

إيمان قنديل said...

بص بقي

أنا قريت البوست واللي بيحصل لك ده عادي في كل مكان بيحصل


بس انا بصراحه عجبني قوي صورتك وصورة مراتك وألبيبي الجميل ده ربنا يسعدكم يارب

hana said...

لا فعلا لازم نفصل ما بين
مشاكل الشغل
ونفسنا وحياتنا
يعني تطلع من الشغل
متعرفوش ولا تفكر فيه خالص
والا الحياة كدة تبقى توتر طول الوقت
ومافيش استمتااع بالحيااة
الفصل ضروري فعلاَ
أتعلمة هههههههههههه
صورة جمبلة مستنيين البوست الجااي
جود لاااك

Rehab Mostafa said...

اقفل الموبايل وماتفتحش الميل وسيبك من أي حاجه تفكرك بالضغل وقت الاجازه
علشان لما ترجع تشتغل تلاقي نفسك مريح أعصابك خالص وتستعيد تركيزك ... حتى لو الدنيا باظت يومين الأجازه هتعرف تظبطها تاني لما ترجع علشان هتكون مركز
ربنا يكرمك وتفصل :)

Unknown said...

يا محمد
حمد الله على السلامة
المشكلة عندنا انا مش نعرف نستمتع بالاجازة حاول وعود نفسك لانك كدة هتتعب جدا
تحياتى وياريت مش تغيب كتير

Anonymous said...

اسمحلي أتفق مع رحاب..لازم تفصل أن ماكانش عشانك فعشان زوجتك وطفلتك..أكيد ضغط الشغل بيطلع عليهم بشكل أو بآخر..أول ما يبدأ الويك إند..خدهم واخرج..استمتعوا سوا,وانسى الشغل خااااالص
اعمل ريفرش لطاقتك..ولا إنت غاوي تعب ؟؟
تحياتي