Tuesday, August 07, 2007

تاج جميل...وطويل

التاج ده وصلني من الصديقة العزيزة قلوب حائرة اللي بتزورني كل سنة مره

بس المرة دي افتكرتني بتاج لذيذ

ميرسي يا بيبو

اسيبكوا بقه مع التاج



أسم مدونتك ‏؟

غمض عينيك


لماذا أخترته .. ‏وما هى نيتك من وراء أختياره ؟

كنت مكتئب شوية من حال البلد وحالنا فيها وقد ايه احنا مظلومين رغم ان المفروض حياتنا تكون احسن من كده
وانا في الحالة دي قريت الجزء ده من رباعية صلاح جاهين "غمض عينيك وارقص بخفة ودلع...الدنيا هي الشابة وانت الجدع"ء
فسميتها غمض عينيك...وبقيت اغمض عينيا واحلم بحياة احلى واكتب اللي في نفسي

هل فكرت فى أغلاق مدونتك ؟ ولماذا ‏؟
لا محصلش ويوم ماحاولت اخد منها اجازة كانت مسيطرة على تفكيري

صورتك فى المدونه و ‏رمزيتها ؟؟
الصورة اللي في المدونة من مدينة "سيدي بو سعيد" التونسية...مدينة حبيتها اوي ونفسي اعيش فيها

لما ‏دخلت عالم التدوين من الأساس ؟

مش عارف بالظبط انا كنت بعمل سيرش على صورعلى ما اتذكر ورحت علي مدونة صور طريفة-شقير بالصدفه ومن وقتها وانا اصبحت متابع دائم لمدونتين اتنين "حكاوي شقير" و "مكسوفة" لمدة اكتر من سنة...كنت القارىء الخفي زي مابيسميه شقير
اقرأ بدون تعليق....اشارك ولكن مع نفسي...وفي نفس الوقت كنت اوقات بدخل في مناقشات كتير مع اصدقائي وقريابي ...فقلت طب ما انا اعمل مدونة واتجاوب مع ناس تانية واصدقاء جداد واكيد هاستفيد واوسع مداركي وافضفض باللي جوايا....وواحدة واحدة المدونة بقت بتشكل نافذة اجتماعية على الحياة بالنسبة لي

جمله قيلت ‏لك فى وصف مدونتك ؟


الحقيقة تعليقات كتير شكرت في المدونة وان كنت اعتقد معظمها كان مجاملة


التعليقات بالنسبه لك.. واهميتها ؟

مؤشر قوي جدا على مدى قبول القراء للي انا بكتبة حتى وان كانت فضفضة فاضية

أحلى بوست كتبته.... ضع اللنك ثم ‏أذكر لماذا ؟

انا بحب اوي بوستات التلاتة جيم والملك هارالد لانه يمكن يكون قدم معلومة جديدة
وبحب اوي بردو بوست
عسلامة ياتونس لاني كتبتة في شوق ولهفة

أفضل بوست قرأته ؟ وضع ‏اللنك ؟

كتيييييييررر اوي اوي, انا اوقات بنفعل مع بوستات رائعة كتير
أفضل مدونه ‏قرأتها ؟

كتير اوي بردو ما شاء الله

حد قل أدبه فى التعليق وكان أيه رد فعلك ‏؟

لغاية دلوقتي لأ الحمد لله...واعتقد وقتها هيكون رد فعلي التجاهل ليس الا
أسوأ مدونه ؟

المدونة اللي صاحبها بيخرج عن حدود المقبول وان تحدث في اللا معقول
هيحصل أيه لمدونتك لما تموت ؟؟


بعد وفاة شيكو (الله يرحمها) قلت ليه مايكونش في حد ممكن يكمل هو المدونة بعد وفاتي
واهو تفضل الناس فاكرة ولو حتى اسم "غمض عينيك"ء

أديت الباسوورد لحد قبل كده ‏؟
ابدا ابدا..الباسورد من الاسرار المقدسة عندي
كانت أيه طبيعه علاقتك ‏بيه؟

الاحتفاظ بسر الباسورد لا ينتقص من قدر الاشخاص شيئا ابدا

أسمك؟
محمد سمير
المشهور بيه وسط أصحابك؟

ء"سمير" والمشهور بيه وسط جيراني واهلي هو "هاني" وجيراني بالذات كتير منهم مايعرفش ان اسمي الحقيقي
"محمد"

عمرك؟
26


دراستك ؟؟ مجالك ‏؟؟

هندسة الاتصالات وبشتغل بتاع موبيلات


شخصيتك نوعها ايه؟

راضي ومقبل على الحياة الحمد لله

السفر بالنسبه لك ؟
متعة متعة متعة

وقت ‏فراغك بتعمل ايه ؟

الخروج يحتل 75% من نسبة وقت فراغي سواء خروج التزامات او فسح
يليه الكمبيوتر والقراءة

المود بتاعك؟
يعني بحب الهزار واحب اكبر دماغي

الأكله المفضله ‏؟

تاني ؟؟؟ صينية فراخ في الفرن تخليني اعمل أي حاجة

الصفات التى أخذتها من بابا ؟

الحاج سمير ( ربنا يديله الصحة)ء
ابويا راجل طيب ومتسامح وعقلة كبير وكلمته مسموعة عند الكل ومابيفوتوش واجب سواء فرح او ترح
واسمة جواز مرور بيعديني من مشاكل كتير
اتمنى اني اكون خدت منه نص صفاته بس


الصفات التى ‏أخذتها من ماما ؟
دي بقه صاحبتي واللي بحب انم معاها عن اخبار العيلة
خدت منها الطيبة والعند وبيقولوا اني اشبهها من اخواتي
ربنا يخليهلنا


أكتر ست حاجات بتكرهها ؟

الظلم


الغباء....اكره اوي اللي يستغبى معايا

استبداد الرأي بدون سند وبدون مناقشة


اللي يستعبطنى.....زي اللي يتكلم عن تراجع الاسعار والقوة الاقتصادية..ماهو دا واحد بيستعبطني


الاستغلال


البن والقهوة بجميع مشتقاتهم

أكتر ست حاجات بحبها ؟
هتكلم عن الحاجات مش الاشخاص
بحب السفر

بحب السينما

بحب الضحك والتفاؤل

بحب الابداع والتفرد

بحب تونس
بحب الحياة


الشغل بالنسبه ‏لك؟

بيتي التاني وشىء مهم جدا في حياتي ومستقبلي

الأنترنت بالنسبه لك ‏؟
شباك ببص منه على العالم بكل اللي فيه
بتواصل عن طريقه بدنيا تانية
بحافظ بيه على شوية المهارات الاجتماعية اللي قربت انساها

أمرره لمين ؟؟
واي حد تاني يحب يتفضله ..التاج تاجك

19 comments:

Lemonada said...

اول واحدة يا جماعة
احم احم
احب اقول سياداتي سادتي
اني فرحانة بوجودي في المقاعد الأولى
ومتشكرة للأخ محمد او هاني مش فارقة الي دايما مفتح عيني ما شاء الله علي
ثانيا متشكرة عشان كنت حتبعتلي التاج
بس معلش خيرها في غيرها سندباد سبقك
واي كمااااااااان
على فكرة سلام للبط هم اخبارهم اي
لسة في مشاكل بينهم؟!؟
وعندي سؤال
هو انت اي قصتك مع تونس يا عم

Unknown said...

علم يا فندم وجارى التفيذ
بس الاول مش تروح تحلى عندى فى البيت بيتك فية حفلة انا عزماك

3abdo me7tas said...

انا دلوقتى بكتب الرد ده يا محمد ومش عارف انا بكتب ايه انا مش قادر امسك دموعى بجد
كلكو مستغربين ليه بس انا بجد يا محمد لما عرفت ان شيكو توفت انا مقدرتش امسك دموعى مع انى معرفهاش وعمرى ما دخلت عندها البلوج انا فى مرة صدفة دخلت مدونة مكتوب فيها ادعو لشيكو
ربنا يرحمها يا رب

Desert cat said...

بتحب السفر وانا كمان
بالتوفيق يا محمد

Anonymous said...

أولا بنعتذر عن هذا الإنقطاع، بس أنا دايما متابعة، ومتشكرة جدا على سؤالك

ثانيا التاج جميل بإجباتك وواضح فعلا إنك شخصية مقبلة على الحياة من المدونة كلها مش التاج بس

على فكرة حلوة أوى قصة البطابيط ده ، ربنا يخليك فرح وتفرح بيها يا رب

hana said...

باين عليك بتحب تونس أووووى

ههههههههه
على فكرة ردودك على الاسئلة وراها شخصية
جذابة ومقبله على الحياة ربنا يوفقك يارب
وميرسى على التاج
دة بقى اول تاج يجى لى
يعنى تاج مش هيتنسى

تحياتى وتقديرى


هناااا

hana said...

باين عليك بتحب تونس أووووى

ههههههههه
على فكرة ردودك على الاسئلة وراها شخصية
جذابة ومقبله على الحياة ربنا يوفقك يارب
وميرسى على التاج
دة بقى اول تاج يجى لى
يعنى تاج مش هيتنسى

تحياتى وتقديرى


هناااا

غمض عينيك said...

--ليموناده---
صباع النعنشة والجاي احلى من الفرفشة
ايه النور ده
دا انا لسه ماكملتش البوست ولاقيتك معلقة عليه
قول اعمل بابلش بسرعة عشان الكمبيوتر كان هيهنج وبعدين ابقى اظبطة لاقيتك معلقه هليه
انا احب كده
سرعة في الاداء ودقة في التنفيذ
دمتم لنا زخرا ونعنشة يافندم

بالنسبة للبط...الحمد لله اتصالحوا وقاعدين يلعبوا مع بعضيهم

تونس بقى انا هاحكي عنها في بوست لوحده...نورتيني بجد يانعنشة


---ايوية----
شكرا يافندم
والله يا ايه عندي مشكلة وع مدونة البيت بيتك..انتي عارفة انا دليما كنت تلاقيني عندك اول ماتبعتي البوست بس مش عارف ليه كل مابفتح اللينك من جوجل ريدر بيهنج الجوجل كله....قلت امسح اللينك واضيفه تاني...من ساعتها مش راضي يضاف خالص عشان كده ماخدتش بالي من البوست الجديد

بس انا جاي
حضري الكولا

---عبده محتاس---

والله ياباشا ومين سمعك
انا اضايقت اوي بردو لما قريت الخبر ده رغم اني فعلا ماعرفهاش وماصدفش اني ازورها او هي تزورني قبل كده

يلا ربنا يرحمها ويرحمنا جميعا

نورتني ياباشا وفي انتظار اجاباتك الجامدة


---قطة الصحراء---

نانا
ايه النور ده
انا فعلا بحب السفر جدا جدا
ربنا يخليكي


---شيماء----

ياااااااااااه
انتي فين ياشيماء
هل هلالاك..ايه ياعم الغيبة دي كلها
ابقى اكسبي فيا ثواب وعدي على المدونة
دا انا بدعيلك
:)

نورتيني

---هنا---

ازيك ياهنونة
تونس فعلا انا بحبها اوي
قضيت فيها ايام جميلة على المستوى الشخصى وعلى مستوى الخبرة العملية
وخصوصا اني قبلها بشهر واحد كنتء هائم في صحراء افريقيا الجرداء

ومبروك ع التاج ياجميل في انتظار اجاباتك

نورتيني


تحياتي
محمد سمير

Anonymous said...

ماشي يامحمد ليه طيب الفضايح دي يافندم والله بزورك كتير بس الوقت مش بيسعني اني اعلق وبجد تاجك ده عرفني عنك حاجات كتيرة عنك يعني مثلا الدراسة وطبيعة الشخصية وحاجات من هذا القبيل اديني فوت اهو علشان الهيصة اللي انت عملها دي ...وبعدين خد هنا انا لسة مخلصة الكولا الزيرو اهو بتاعت الصبح ولو سمحتي تبعت بتاعت الغداء على المدونة او على الشغل اقولك ابعتها على بريد محيط اللي هو شغلي وهي هتوصل اطمن اديها لعمكمال وقوله اديها لبيبو وهو هيجيبها بعد ما يشرب نصها طبعا يالا سلام صدعتك بس انت اللي جبته لنفسك

غمض عينيك said...

احلى صداع والله يابيبو
بس انتي تعالي علطول كده وصدعيني ومالكيش دعوى..انا مبسوط

وبالنسبة للكولا الزيرو ابعتهالك مع عم كمال هي والغدا كمان
تحبي تاكلي ايه؟

نورتيني والله

mimi said...

محمد سمير
ردودك جميلة وتلقائية احلى ما فيها ان مافيهاش تكلف
بس بصراحة مش فاهمة حكاية تونس
تحياتي

Anonymous said...

سلامي لفرح كتير

محمد مصطفى said...

يلا تعيش و تدوب

اسلام رفاعى said...

عذرا للتحليق خارج السرب
من اجل رفع الظلم عن المظلومين
ادعوك للمشاركة فى حملة رفع الظلم عن طلاقب الاسكندرية المختطفين
التفاصيل بمدونتى

Monzer said...

بصراحة التاج ده احلى كتير من التاج الى فات
التاج الى فات كنت تقريبا متسرع قوى
وكنت عاوز تكروته
بس التاجات جابتلك خبرة أهو
ولحلوة حكاية هانى ومحمد انا برده كده :))

انت من تونس ولا ايه
هي بيقولوا عليها حلوة قوى .. بس ريسها اعوذ بالله من غضب الله

الله يكون فى عونهم بمراحل
ومستنينينك فى أقلام مصرية طالما عجبتك
وياريت تشترك فى الجروب
وعلى امل اللقاء .. لما تضرى عنا :))

rack-yourminds said...

تسجيل حضور وبكره اعلق لاني تعبان من السفر

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
ازيك يا محمد

التاج دا خير اللهم اجعله خير اللى انت مررته لقلوب حائرة

بتاع بيتزا بعجر
هههههههههههه
;)


المهم اجابتاك على التاج حلوة كده ومفيدة مفهاش غمموض يعنى

حلوة تونس
وياسيدى لو رحت هنبقى نيجى نصيف عندك كل سنة
غلاسة بقى
:D


وبالنسبة لغمض عنيك ... المقولة دى كانت فى بالى وبحبها اوى وتاهت منى مع الوقت شكرا انك فكرتنى بيها


هندسة اتصالات وبتشتغل فى الموبايلات؟؟
علاقة برده ماهى الموبايلات دى بتاعة الاتصالات برده

عاوزة اقول لانى بموت فى الموبايلات وكل يوم والتانى عاوزة اشترى موبايل

وحيث كده بقى نستغلك
انا عاوزة اشترى موبايل ومحتارة فى اتنين
انا زيك مبحبش البن بس بحب النسكافيه

:)

تحياتى ليك
سلام

غمض عينيك said...

---mimi--
نورتيني ياميمي
حكاية تونس دي هبقى اقولها في بوست لوحده ان شاء الله
انت اخبارك ايه؟

---نهى---

يوصل يانهى
عينيا
نورتيني

--مادو---

ياباشا طول العمر ليك
شرفتني بالزيارة


---اسلام رفاعي---
شرفتني بالزيارة ياباشا
هدخل اتابع معاك ان شاء الله


---منذر---

بيني وبينيك التاج ده كان عاجبني اوي ومصدقت حد بعتهولي

هي دي التاجات ياباشا

وبعدين ياباشا انا لا تقلان ولا حاجة قريب اوي هتلاقيني مشاركفي اقلام مصرية على الاقل باذن الله

تونس حلوة اوي..عروسة جميلة...بالنسبة لريسها بقى في كل زي بعضه

نورتني يامنذر


---وحيد---
حمد الله ع السلامة ياباشا
في انتظارك

--حدوتة--
ايه النور ده
حدوتة بذات نفسويتها عندي هنا
دقوا الطبول وقيموا الافراح

التاج دا فعلا اول مرة شوفته كان عندك انتي واجاباتك عليه كانت حدوتة

:):)

بس صحيح ايه حكايه حبك للموبايلات وتغيرها دي
كل اد ايه يعني؟؟؟
انا مش شغال في الموبيلات يعني ..انا شغال في شبكات الموبيل

المهم انتي ممكن تدخلي ع الموقعين دول وتطلعي منهم كل اللي انتي عايزاه

www.gsmarena.com
www.mobile-review.com

التاني دا روسي ف اول ماتدخلي خليه انجليزي وبيقدم تفاصيل التفاصيل عن كل موبايل

والاولاني ممتاز بردو

وانا تحت امرك لو احتجتي تسأليني في حاجة
عينيا

نورتيني والله


تحياتي لكم جميعا
محمد سمير

حواء said...

التاج طويل بس لذيذ فعلا وكمان بنعرف شوية عن الشخصيات اللى بنقرأ لها بجد حلو اوى وححاول اجاوب عليه قريب وسعيدة جدا انى فى اول اللستة وانك فاكرنى وطلعتنى شوية من الزهق يارب دايما .. اشكرك