Saturday, July 21, 2007

الحداية والكتاكيت

اعتذر عن التأخير


ياجماعة بجد بجد ماينفعش اللي بيحصل ده…انا خلاص بجد هطق…انا قاعد اضحك من الصبح وبجد شر البلية مايضحك…ايه اللي بيحصل ده…ايه الفن في السرقة ده…بجد بجد بجد تفنن ومخمخة وسلطنة ودماغ عالية عالية عالية الصراحة…لا لا لا انا دماغي هيطير مش قادر…بجد عبقرية في اللف والدوران شغل البيضة والحجر وكايدا العزال انا من يومي ايوه اه...بجد بجد انا هاتجنن من اللي بيحصل


من كام يوم قريت خبر جميل اوي ان وزارة الاتصالات قررت تخفيض اسعار اشتراك الدي اس ال وانه هيكون 45 جنيه بدل ماكان 95 جنيه ودا طبعا لان مصر من الدول اكبر الدول اللي فيها استهلاك انترنت وان احنا بقينا مش عارف ايه وان مصر يقت ام الدنيا والكلام الكبير الهجص ده...واحلى حاجة ان عنوان المقال كان جامد جدا "تخفيض أسعار الانترنت استجابة لنبض الشارع" كلام كبير دخل معاميق قلبي اللي كان بينبض الصراحة وقلت كده عشرة على عشرة وكده هو فعلا حل مشكلة الوصلات اللي من بيت لبيت حل نهائي وحل ذكي كمان لان مش هتفرق كتير ان واحد يدفع 45 جنية بعد لما كان بيدفع 35 جنيه مقابل ان هيوصلة الدي اس ال لوحده من غير واحد غتت مشاركه و واخد الباند ويدث كلها لحسابة ومن غير واحد تاني بيرتب اوضته فيفصل فيشة الكهرباء عن الراوتر يوقع النيتورك كلها وطظ في الناس التانية...يعني الحياه هتبقى حلوة والناس هتقول باي باي لخط التليفون...وفضلت ماشي بغني هي دي هي فرحة الدنيا دق ياقلبي غني ياعنيا
وفجأه قلبى انقبض وجالي هاجس كده قالي لا لا ماتفرحش اوي كده قلتله ياقلبي ماتقلقش ان بعض الظن اثم...قالي لا لا انا مش مطمن الحداية مابتحدفش كتاكيت...قلتله لا لا الكلام واضح كله هيبقى تمام


انهارده بقى وانا بستفتح كده على اخونا مصراوي وبشوف اخبار مصر ام الدنيا ايه بعد لما اتطلقت واذ فجأه لقيت قلبي حط ونط وفط من مكانه وقالي شوفت اهوه ..مش قلتلك..انا كان عندي حق..انا احساسي مايخيبش ابدا...قلتله استنى بس لما اشوف في ايه...ولاقيت الخبر ده....اه ياني...... الناس الصراحة ماكدبوش يعني الاشتراك الشهري هيكون ب 45 جند بس الاشتراك هيكون محدود ياحلو مش هيكون مفتوح كده ع البحري....يعني ايه؟ يعني ال45 جند دول مقابل اشتراك الدي اس ال لمدة شهر بحد اقصي استهلاك 60 ساعة في الشهر او 2 جيجابايت على حسب ماتختار....مش فاهم...اقولك
يعني زمان كان الواحد لما يشترك في الدي اس ال..خلاص النت مفتوح عنده طول اليوم ومافيش مشكلة انما دلوقتي لا...انت لما تيجي تشترك عندك اختيار من اتنين يااما تتحاسب بالوقت يااما تتحاسب بكمية البيانات اللي بتعملها داونلود... لو اخترت انك تتحاسب بالوقت كبيرك 60 ساعة في الشهر يعني ساعتين في اليوم بس ياحلو مش هتنام ع الشات زي زمان والساعة الزياده بجنية ونص...وادفع بقى....طب هاختار اتحاسب بكمبية البيانات...جميل كبيرك 2 جيجا بايت يعني يدوبك تنزلك اغنيتين على كام صورة وماتزودش في الايميلات التقيلة عشان ماتدفعش زياده عشره جنيه عن كل جيجابايت زياده



ايه رأيكوا بقى...بالذمة مش دماغ عالية اوي وصاحبها رجل يحلق في فراغات البعد الافقى المتوازي...ياجدعان انا الكمبيوتر ماقفلتوش بقالي اسبوع تقريبا وعلى طول متوصل ع النت...معنى كده اني لو اشتركت بالساعة هاخلص ال 60ساعة في 3 ايام....بلاش انا بقرا المدونات بس في ساعتين غير الايميلات وياسلام لو بعمل تقرير او حاجة للشغل وعايز اجيب صورة او مقال من ع النت لازم كل شوية اوصل الكابل واعمل سيرش ولما اخلص افصل الكابل تاني وهكذا كل شوية ماهو الوقت بيتحسب بقى والبيت بقى انترنت كافيه بس كافيه اوليه
بلاش لو قلت هشترك بالجيجا سلملي بقى عاليوتيوب والاغاني والكلام الكبير ده..دا كان زمان ياشاطر...انا امبارح كنت بدور على اجوان الاهلي في الترجي وخبطت في كام فيديو كده اتفرجت عليهم بس بعد كده مش هاينفع ياحلو...كله بتمنه...اساسا وانت متوصل ع النت ومش بتعمل حاجة ...لو بس فاتح الاوتلوك والاكسبلورر العداد بيعد والساعة بجنية ونص والحسابة مابترحمش...وبعدين الصراحة الكلام كان صريح جدا ومن الاخر ...اسمع ياسيدي " أن الزيادة عن هذا المعدل تحدث عند تحميل أفلام أو موسيقى أو أغانى وهو ما يستوجب دفع المقابل عن هذه الخدمة مشيرا إلى أن الهدف من الانترنت هو إتاحة المعلومات والاستفادة منها وليس مجرد تحميل الأفلام"....يعني من الاخر ابجني تجدني واللي ماعهوش مايلزموش



في نفس الوقت وانا مصدوم لسه لقيت المقال ده "مذكرة لرئيس الوزراء لرفع أسعار استهلاك الكهرباء اعتبارا من نوفمبر " قلت كفايه كده عالصبح وقفلت مصراوي خالص ..كده كفايه اوي عليا انهارده ومن ساعتها وانا باغني بانوا بانوا بانوا على اصلكوا بانوا


صحيح الحداية مابتحدفش كتاكيت ...ابدا

تحديث

صرح وزير الاتصالات طرق كامل بان التعديل في اسعار الانترنت هيكون باضافة شريحة ال 45 جنيه دون الغاء النظام القديم بحيث يكون الاختيار للمستخدم
سؤال مهم
هل دي كانت معلومة لم يتم ذكرها عند اعلان قرار تخفيض الاسعار او انه تعديل في القرار نفسه كرد فعل لغضب المستخدمين؟؟؟

رأيكوا ايه

26 comments:

Monzer said...

طب خلينا على قديمه
ولا ده كمان ماينفعش
وخلى بالك ده مش حداية
ده دايناصورمتوحش
وحش كاسر

لا بجد منتظرردك
النظام الجديد كدههايطبق ع الكل
ولا ينفع نمشى زي ما احنا

غمض عينيك said...

منذر باشا
على حد علمي مش هايكون في غير النظام الجديد وكمان كروت شحن وانظمة دفع زي الموبايل كدا
عالعموم انا رايح انهارده او بكره انشاءالله بالكتير عشان اجدد الاشتراك وهاسأل يمكن حد يجاوبني

تحياتي ونورتني

محمد سمير

ابن فطومة said...

عندك حق والله يا محمد الحداية ما تحدفش كتاكيت . أنا عرفت الإنة اللي ورا الموضوع من دستور يوم الجمعة. وقلت يا ولاد الحرامية. وافتكرت فاتورة التليفون وبند الانترنت المجاني. صحيح والله حكومة وقحة على رأي إبراهيم عيسى

تحياتي

البدراوى said...

هو انت كنت فاكرها بتحدف كتاكيت
دى حكومة بتحاول تجيب احدث الأنظمة من الخارج لسرقة وتقليب المواطن المحترم
وبما انك مواطن ومحترم يعنى هاتتقلب هاتتقلب
عموما النظام ده معمول بيه بره مصر لكن للشركات فقط لاغير لكن فى المنازل النت مفتوح عادى زى ما كان موجود حاليا
عموما يا باشا هيا دى مميزات الحكومة الاليكترونية النظيفة جدا جدا
تحياتى ليك

Unknown said...

فعلا الداية ومبتحدفشى عصافير كمان مش بس كتاكيت

والله دة حرام

Mirage said...

على كده الوصلة هتبقى ارحم بكتير

وانا اللى قلت هجيب نت اخيرا عندى فى البيت

Mirage said...

امتى بقى ربنا يرزقنا بحكومة تتقى الله

كراكيب عادل said...

فية مثل تاني احلي

ياما جاب الغراب لامة

:)


ا

Anonymous said...

هههههههههههه
انت علنياتك اوى
انا من ساعتها وانا هارش القصه
لان ايام ماكانت بخمسه وتسعين انا سالت وعرفت انها ساعتين فى اليوم
فلما قالوا خفضوها لخمسه واربعين عرفت انها نفس القصه
تحياتى ليك وسلام

mimi said...

الحداية قربت تموتنا وكمان النور هيغلى اما اقوم اطفي التكييف
طب ده بالنسبة لل دي اس ال طيب وال ديال اب هيغلوه ولا هيلغوه
وبعدين لو تاخد بالك الحاجات دي دايما تتزايد مع الزيادة في المرتبات بتاعة شهر يوليو يعني اللي بيدهولنا باليمين بياخدوه اضعاف بالشمال
تحياتي

ياسر سليم said...

الحكومة دى عايشة فى مية البطيخ

وما تسألنيش ايه ميه البطيخ دى

هو انا سمعت اللفظ ده وعجبنى

rack-yourminds said...

واللي بيقرأ الجرائد من علي النت وبيقرأ كتب كمان وبيسمع اغاني يعمل ايه بقي

كده الواحد هيفلس

وبعدين تعالي هنا انتي فين من زمان يا عم غبت عننا كتير

عاوزينك لا تتاخر تاني اوكي يا باشا

Ayman Elkholi said...

المقاطعة في يوم واحد هيه الحل الوحيد لإجبار الشركات دي على الضغط على الحكومة و تغيير القرار الظالم ده

هما مالهومش غير مصلحتهم و فلوسهم، و هيه دي الطريقة الوحيدة اللي نلوي بيها دراعهم

يا جماعة اللي مش هيقول لأ المرة دي عمره ما هيعرف يقولها تاني.. أنا قولتهالكم أهه.. أنا أول واحد هيفصل في الحملة يوم 25 اغسطس..

محجوب عبد الدايم

عمرو غريب said...

ربنا يستر حتي النت كمان عاوزنا نبطلو وبيحاربونا فية

غمض عينيك said...

---ابن فطومة---
شكرا على مرورك ياباشا
ياريت المشكلة في ان الحدايه مابتحدفش كتاكيت..المشكله انها بتاخد الكتاكيت الي موجوده كمان
نورتني ياباشا


---البدراوي---
شكرا على تشريفك بالزيارة ياباشا
هو فعلا بره بيجوا على الشركات عشان خاطلر الافراد والمستهلكين لكن عندنا ياباشا طظ في المواطن هو عايز ايه وايه ذنب اصحاب الشركات يعني...دول يعيني الجاي على قد اللي رايح

ربنا يرحمنا
نورتني



---ايوية---
على رايك لا بتحدف كتاكيت ولا عصافير بس الحداية بتاعتنا بقا بتخطفهم

خدي بالك من جيبك

نورتيني ياجميل



---ميراج---

ايه النور دا يامعلم
ياريت الوصله كانت هتنفع كان بقى ليهل حل انما دي الوصلة اول حاجة مش هتنفع
شوف لو 4 او 5 افراد بيستخدموا نفس الكونيكشن ...متخيل هيوصلوا لل 60 ساعة او ال2 جيجا في قد ايه؟؟ 3 او اربع ايام بالكتير دا غير ان الاشتراك في الوصلة مش هيكون ثابت...كل شهر على حسب الفاتورة والاستهلاك واتفرج بقى على الخناقات وقت الدفع

ياباشا دي ناس دماغها عاليه اوي ومش بتلعب

نورتني




---كراكيب عادل---
تمام كده يافنان ياما جاب الغراب لامة
صحيح هنستنى ايه يعني

نورتني



---محمد جادو---
معلش بقى ياباشا اعزرنا اصل كان عندي امل على اساس ان مجال التكنلوجيا والاتصالات بيخص مع الوقت مش بيغلى لكن نعمل ايه بقى الله يسامحه اللي كان السبب

تحياتي ليك وشكرا على مرورك




---ميمي---

علاوة يوليو ايه وزياده اي بس ياميمي وهي دي علاوة دي حلاوة بيكلوا بيها دماغنا وبعدها يحلوا بقى بمزاج انتلرنت وكهرباء وميه دا حتى ساندوتش الفول والطعمية غلي

نورتيني بجد



----ياسر سليم---
لا وانت الصادق عايش جوا لب البطيخ

ماتجيب حته

:)

نورت يامعلم



--- وحيد---

لا خلاص بقى مابقاش ينفع تعيش عالنت زي زمان...قضيها اخبار اهرام جمهورية ولو عالاغاني تبقى نجوم اف ام

:)

وعذرا ياباشا ع التاخير كان غصب عني ومش هيتكرر تاني باذن الله

تحياتي ليك


---محجوب عبد الدايم---
ممكن يكون عندك حق فعلا في فكرة المقاطعة بس صدقني ناس كتير مش هاتقدر...النت اصبح ضروري جدا وفي ناس شغلها وحياتها واكل عيشها كمان عالنت هتقوله يقاطع ازاي ده؟

دوبعدين هتعمل ايه لما تقاطع...ما انت دافع الاشتراك خلاص وسواء دخلت ع النت او لأ كده كده اتحاسبت الموضوع مش زي الموبيل والمقاطعة اللي اتعملت وقت ماغيروا الاشترك وقتها كنت بتدفع على قد الاستهلاك عشان كده جابت نتيجه انما هنا انت فعلا دفعت
لازم يكون في حل تاني

نورتيني ياباشا وشرفتيني بالزيارة


---عمرو غريب---
هنعمل ايه بس ياكب=تن عمرو ربنا عالظالم



تحياتي لكم جميعا

محمد سمير

حواء said...

ههههههههه دمك خفيف اوى .. انا اما قرأت الخبر ده قلت واو انا خلاص هدخل الدى اس ال وجيت انت ونورتنى وفى نفس الوقت احبطتنى .. المهم اعتذارك مش مقبول كنت فين من زماااااااااان .. حمدلله عالسلامة

مشروع انسان said...

يدعوكم موقع مدون خانه (تحت الانشاء)الى الاجتماع من اجل الاتفاق على الخطوات النهائيه لنشاء مجمع المدونين (مدون خانه)وذلك يوم السبت القادم الموافق 28 / 7 / 2007 وذلك الساعه 6 مساء يوم السبت فى مركز العربى للدرسات العنوان 23 شارع باهر زغلول من شارع المنيل

Hadota ... حدوتة said...

عاااااااااااااااا
:(((((
عااااااااااااااا
وهفضل اعيط كده لبكرة

انا لسه سمعة الخبر دا النهاردة
انا كنت زمان فرحت زيك كده

بس النهاردة اتنكدت نكد
لما عرفت اللى فيها

ولما لاقيت البوست بتاعك قلب عليا المواجع
وحسيت بمشاركة نفسية

عاااااااااااا


عاااااااااااااااا


مدونتك جميلة
وكنت اتمنى ازورها فى ظروف احسن من كده
اهىء اهىء
سلام بقى

غمض عينيك said...

---بوسي كات---
ايه النور ده..بكون مبسوط لوجودك والله
ومعلش بقى لو كنت احبطك بس كلنا في الهوا سوا
ومعلش يافندم مش هنغيب تاني ان شاء الله

نورتيني

---امام الجيل---
شكرا ع الدعوة هحاول اجي ان شاء الله

نورتني ياباشا

---حدوته---
اما انتي والله طلعتي حدوته ياحدوته
لا لا انا مقدرش ع العياط دا كله
هدي نفسك كله هيبقى تمام التمام يافندم

انا اتشرفت بزيارتك وتمانياتي بتكرارها

تحياتي لكم جميعا

محمد سمير

Monzer said...

ياريت والله يا باشمهندس محمد
تكون معانا
وياريتك أكتر تكون عرفت العنوان
ع العموم برده لو فيه حاجة
ده الميل بتاعى يا جميل
ejymejy2yahoo.com

تحياتى على أمل مقابلتك قريبا

Monzer said...

آسف على أن تعليقى خارج الموضوع ، وأرجو ان تغفر لى ذلك

ولكن ما يعوض ذلك

ثقتنا الكاملة فى وطنيتكم وحرصكم على سلامة شباب الامة
ندعوكم للانضمام فى حملة افضح تجار الكيف
وهي تهدف إلى تقديم كل ما تعرفه من معلومات عن من يقومون ببيع هذه السموم سواء كانوا فى منطقة إقامتك أوعملك أودراستك أو ناديك

http://elbawaba.blogspot.com/

والتفاصيل والبانارات على هذا الرابط

وجزاكم الله كل خير

Rania Lelah said...

بلاش تفتح مصراوى
خليك فى الامان
افتح هنداوى او مورتنانى
يعنى اى حاجة تجيب الفرفشة و الزقطقة
و سمعنى احلى سلام
مصر هى امى

hana said...

طيب اللى اغلب وقته على النت
تقريبا طول اليوم
بيقرا ويعمل داون لود وغيرة
دة بقى هيدفع كام على كدة

تخيل القرار دة مدمر من كل النواحى
على مستحدمى االنت
وعلى اصحاب شركات النت هيعملوا ايه

لاوانا سامعة امبيرح فى او تى فى

انه الدولة بتشجع العمل الحر
والشباب وو هههههههه


الواحد عاوزعصير لمون ويكون فريش


بجدبوست هيخلينا نعيط
اهىء


ياريت تقولنا كل جديد فى الموضوع يا محمد

تحياتى وتقديرى

غمض عينيك said...

---منذر---

ان شاء الله هحاول اكون موجود وبالنسبة للعنوان انا عرفت وصفة الطريق فعلا..ربنا يسهل ان شاء الله

بالنسبة لموضوع تجار الكيف...ليه كده بس ياعم انت عايز تحاربنا في اكل عيشنا..اعيش منين وادفع اشتراك النت منين يعني

:):)
نورتيني ياباشا


--رانيا----

ازيك يارانيا..ليكي وحشة والله
على رايك الواحد يشوف اخبار البلاد التانيه احسن عشان ينبسط شوية بلا مصراوي بلا طنطاوي
سيبك انتي ..اخبارك ايه؟


نورتيني


---هنا---

عاش من شافك ياجميل

وعندك واحد ليموناده فريش وساقغ بيرتعش للانسه هنا

عارفه عمل حر ايه اللي دولة بتشجع عليه ياهنا... السرقة

نولرتيني والله


تحياتي
محمد سمير

Anonymous said...

السلام عليكم

ردا على التحديث بتاعك
لا ياسيدي
ده رد فعل لمواجهة زلنا
اصلهم مايقدروش على زعلنا ابدا

وردا بقى على البوست

الحداية فعلا مش بتحدف كتاكيت
أنت عرفت منين؟!!

على فكرة انا مستغربة جدا
اخر قرار خالص
مع الابقاء على النظام القديم

ما اعتقدش يعني انهم فعلا بيعملوا حساب راي حد
الا كانوا عملوا حسابه من الاول

اخدنا في مادة الرأى العام
ان فيه 3 مدارس
مدرسة منهم بتحترم راى شعبها وبتاخد رايه وشايفة ان رايهم مهم اوى
ومدرسة تانية ماتعرفش يعنى ايه راي اصلا
والمدرسة الثالثة بين الاتنين

تفتكر احنا عندنا انهى مدرسة

Desert cat said...

وماله القديم يعنى
اهو الواحد شغال 24 ساعه وفل الفل
انا مش فاهمه الناس دى تفكيرها ايه
وعايزين يعملوا فينا ايه اكتر من كدا
يلا حسبى الله ونعم الوكيل
ماتزعلش نفسك يا ضنايا قصدى يا محمد
الزعل وحش عليك
وخليك على القديم
وماله القديم يعنى
ده حتى القديمة تحلا