Monday, January 21, 2008

القرار الصعب


مازلت افكر
كيف ولدت الفكرة
كنت نسيتها
او ربما
تناسيتها
ولكنه القدر
وانا احد البشر
عقل وقلب ..فأين المفر؟
اهو العقل
ام
هي عاطفة القلب؟
في حيرة انا
ومعي افكاري هائمة
منطق يجعلها تنمو
وعاطفة تجعلها تحتضر
وابقى هكذا
بين احلامي الحاضرة
بين امانيا الغائبة
بين عاطفة تملكني
وعقل يصارعني
بين منطق يقتلني
وواقع يجذبني
ولكن حسنا
انه القدر
ارادة رب البشر
ولابد من القرار
ولا مفر
الهم ربي
انك تعلم ولا اعلم
وتقدر ولا اقدر
وانت علام الغيوب
متوكلا على الله
ومستعينا به
مستخيرا ومستبشرا
بين عقل اجهده الانتصار
وقلب المته الهزيمة
وعين ترقرق الدمع فيها

غدا
اقدم استقالتي من فودافون

36 comments:

Nani said...

السلام عليكم
الله اعلم ما هو خير لك ولدينك
لكني ادعوه ان يوفقك ويسهل امرك
:)

Anonymous said...

لعله خير
أوصيك بصلاة الاسنخارة

rack-yourminds said...

صباح الخير يا محمد

مش عارف اقولك ايه ..بس يا ريت تكون فكرت كويس جدا جدا ,عشان ده قرار مش سهل ,وان شاء الله ربنا يوفقك للي فيه الخير ,انت تستاهل كل خير

تحياتي وسلامي ليك

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
محمد
ده قرارك إنت في الأول والآخر
وإذا كنت استخرت
ودي نتيجة الاستخارة
فأكيد ربنا أعلم بالخبر ليك ولأسرتك
ربنا يكرمك إن شاء الله
تحياتي
منى المحمودي

Lemonada said...

اتمنالك كل الخير باذن الله ويا رب كن اكبر لاكبر واحسن والمهم انك تلاقي الخير في ليك ولعيالك
بس المفاجئة حتكون لو عرفت حتروح فين؟
تحياتي

Unknown said...

ان شاء الله ربنا يوفققك فى الى اختارتة

Ahmed said...

السلام عليكم
ازيك يا محمد
عارف اصعب سطر في كلامك
وقلب المته الهزيمة
انا مش عارف ظروفك
لكن لو ده الحل الاخير
اتكل على الله
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم
وربنا يوفقك ان شاء الله
تحياتي

Roushdy said...

Basha,,,

allah yesahillak ya 3am ,

ISA Alcatel tekoon a7la

Unknown said...

ليه يا محمد كده
لعله خير يارب
زعلتنى

Doba said...

ليه بس كده كده
عموما اتمنالك كل الخير والتوفيق دائما

ولعله خير
لا تعلم ربنا كاتب لك ايه

ربنا يوفقك يارب
تحياتى
هبة

Anonymous said...

ربنا يوفقك فى أى أختيار تختارة
وفى النهاية بتمنالك الخير

تحياتى لك

حواء said...

محمد ازيك طبعا مش محتاج اقول لك ان كل خطوة بنخطيها ربنا كاتبها لنا ومش عارفة ايه ظروف القرار ده بس انا واثقة من دماغك ومحدش عارف الخير فين ربنا معاك ويوفقك ... تحباتى

Dalia said...

ربنا يوفقك يا محمد
لعله خير و ربنا وحده اللى يعلم الخير فين

Ahmed Al-Sabbagh said...

ليه بس يا حبيبى

انت زعلتنى والله

رغم انى موبينيلى بس زعلت

حسيت انك شخصيتك مع فودافون بقت حاجة مهمة اوى فى حياتنا

امممم

ربنا يكتب لك الخير يارب فى اى مكان تروحة

تقبل تحياتى

وابقى طمني عليك

اخوك
أحمد الصباغ

meroooo said...

انا حاسه اني جيت متاخر بس الشغل مش كله حلو او كله هيمشي علي مزاجي ومش الاستقاله هي اللي هتحل فكر انك في مكان غيرك بيتمنها وانك كسبت خبره وعلاقات كويسه ماتخسرش دا كله لمجرد اسباب لو فكرت فيها ممكن تغمض عنيك عليها زي اسم مداونه بتاعتك
وربنا يوافقك

Doaa Ebrahim Aaql said...

قرار غريب أوى فعلا
بس مش هقول لك اكتر من اللى اتقال
عسى أن تكرهو شيئا وهو خير لكم


ربنا يقدر لك الخير
بإذن الله

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

لا حول ولاقوة الا بالله
زعلتني والله يا محمد
ده انت اللي كنت محببني في الشركة دي

لكن ربنا يقدر لك اللي فيه الخير
وكلها اقدار زي مانت قلت فعلا
محدش عارف الخير فين

بس ياريت تطمنا عليك ف اقرب قت الله يكرمك

نبضات said...

بص يامحمد فكر كويس ويتحسن ماتسيبسى الشغل الا لما يكون فيه بديل أخر عشان مش من السهل انك تجد فرصه كويسه بسهوله ولكن .......اذا كنت اتخنقت اوى من الشغل وحاسس بالتعاسه فيه يبقى اعمل اللى يريحك ومش يهمك اى حاجه بس مش تنسى الاستخاره +راى ساره لانها انسانه حكيمه فى تفكيرها ومميزه
وأخيرا ....ربنايوفقك للمفيد لك وداعوتنا لك وسعيده بانك دائما بتشارك اصدقائك الفضائين فى احداث حياتك .....طمنا عليك مش تنسى

تحياتى
وسلامى لساره وبنوتك الرقيقه
بوم بوم تك بوم بوم تك

AHMED SAMIR said...

من حوالي سنتين..كنت في السعودية وكنت بشتغل في شركة ادويه هناك تعبانة جداااا
كانت حياتي جحيم وانا اللي متعود على الشركات المالتي ناشيونال بقى ازاي اشتغل في شركة تعبانة قوي كدة
قررت استقيل وارجع مصر
رغم كل اللي حواليا تطوعوا لاثنائي عن هذا القرار المتهور من وجهة نظرهم الا اني كنت مصمم لاني مؤمن بمبدأ في حياتي
اوعى تلوم اي حد...لان كل واحد ادرى بظروفه
ودلوقتي بعد سنتين وبعد ما عملت اللي انا عايزه ورجعت مصر ورجعت للمالتي ناشيونال..مااقدرش اقول لك هل انا كنت صح ولا غلط
كل اللي اقدر اقوله لك اني مش ندمان على اللي عملته
واقدر اقولك برضة
كل واحد ادرى بظروفه
معلش طولت عليك
ربنا يوفقك

غمض عينيك said...

ازيكوا ياجماعة
شكرا على ردودكوا ودعواتكوم الجميلة دي
انا هارد ان شاء الله على التعليقات دي واحد واحد
بس عندي مشكلة في الانترنت في البيت ومش عارف ادخل ع النت..بس هحلها في خلال يومين ان شاء الله

ادعولي بابلتوفيق في شغلي الجديد
محمد سمير

Nani said...

السلام عليكم
الله يحرسك ويبعد عنك كل شر
وان شاء الله تكون رزقتك حلال وتصرفها في الحلال

Unknown said...

محمد
سوري ان بقالي فترة مش بدخل
بس لسة مخلصة امتحانات
وماكنتش بدخل نت
طبعا وعسي اتكرهو شئ ويجعل الله فية خيرا كثير
بص هو طالما اخدت القرار اكيد الشغل الجديد احسن علشان تفضل علية شغلك القديم
بس اكيد العشرة والصحوبية وياما كنت بتحكي انكم زي العيلة مع بعض
وانك بتحب الجروب
بتاعك وكدا بس اكيد
ربنا هيعوضط ان شائ الله وتلاقي نفسك في الشغل التاني ويبقي عندك اصدقاء جداد
وبردة تفضل علي صلة طيبة باقدام
وتبقي اكتسبت وربي ضارة نافعة
اتمنالك التوفيق في الشغل الجديد من كل قلبي والله
وان شاء الله ربنا هيكرمك طالما بتتقية
وطمني عليك
سلام

MONDAHESH said...

لعله خيرا

وان شاء الله ربنا يوفقك في حاجة احسن

تحياتي

mesh2dra said...

السلام عليكم

مش حقول اكتر من اللي اتقال

جيب ورقة واقسمها بلطول عن طريق خط مستقيم
واتخيل ايه اللي ممكن يحصل لو سبت الشغل
وايه اللي ممكن يحصل لو مسبتش الشغل واكتب تخيلاتك وقارن بينهم
الحاجة لما بتكون على ورق بتقنع اكتر

ربنا يوفقك

سلاماتى

Anonymous said...

مساء الفل
انا بحيك علي المدونه بجد جميله جدا وعجبتني كدا من كام بوست لاكن ناويهااقرها كلها

وبالنسبه للشغل ربنا يوفق ان شاء الله وتكون الخطوه دي خير ما تندمش عليها

بس هتروح فين انت ليه مقولتش
اوعي تكون هتتجوز وتقعد في البيت


انا .. وزة

Anonymous said...

ربنا يوفقك يا محمد ويكرمك إن شاء الله ويقدر لك اللى فيه الخير

Anonymous said...

هو التعليق في الوقت الحالي على البوست ده ممكن يكون جه متاخر

لانك ممكن تكون قدمت استقالتك خلاص

بس لفته جميله منك انك تنبه الناس وتنادي وتقول يا قوم

انتم اخدتم رأي فلان وفلان وفلان في قرارتكم

يا ترى اخدتم رأي ربنا

استخرتم ربنا

تحياتي لشخصك النبيل

وان شاء الله تكون وُفقت في قرارك وما يكونشي في ندم او احساس انك تسرعت

تحياتي وخالص احترامي

وطمني على حالتك النوفسانيه بعد تقديم الاستقاله

اصل انا على وشك ااقدم استقالتي انا كمان .. وربنا يستر

raspoutine said...

ربنا معاك

Unknown said...

السلام عليكوا
أسفة يظهر انى جيت متاخر
اوعى يا محمد تعمل كده حتتندم صدقنى مهما كانت الصعوبات فى الشغل مش حتكون زى ما تعد فى البيت الشغل دى مش بالساهل تلاقيه هو انا برده الى حقولك ، و بعدين انت متزوج و تعوا فرح لازم تاكل باكو بسكوت كل يوم الصبح مع اللبن

اوعى يا محمد تعمل كده ارجوك

rack-yourminds said...

فينك يا باشا ,طمنا عليك

تحياتي وسلامي

Roushdy said...

3ammo samir;

el yomeen ba2o tes3a, heya el net 3andoko fil beet gamali wallah eih, bos ana mesh fahem , bas lel amaaaaaaaan ......
:)
eb2a kallimni lama tefda, we 6amini 3alik

Ahmed Roushdy
Lessa Vodafone

mesh2dra said...

السلام عليكم

ها
ايه الاخبار

يارب يكون خير

سلاماتي

Unknown said...

القثرار صعب و ما دمت استخرت فتوكل

مع اني شايف ان الشغل في الشركات الكبيرهع يعطي الشخص استقرار و خبره بس اهم شئ تجد البديل

Anonymous said...

ده كله بتحل المشكلة بتاعت النت ولا فيه ايه
يالا بقى أدعيلى انت كمان انا النهاردة رايحة مكان جديد فى شغلى

سلااااااااااااااااااام

البنت الشقيه said...

ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه يعنى انا اغيب شهر ارجع الاقيك مستقيل لعله خير ان شاء الله والله زعلتنى

Nohaz said...

ازيك يا سمسم
اتمني ان يكون القرار الصح لاني اعرف انك صاحب اسرة
و اتمني ربنا يكتب لك الرزق الحلال في المكان الي ترتاح فيه
احيانا بيكون المكان الي احنا فيه صعب او مستحيل تكمل فيه
انا عن نفسي اكتشفت ان نفسيتي متدمرة بسبب الشغل
و بشخبط وبسود الورقة زي ما يكون في صراع نفسي رهييييييييييب و مديري لاحظ كده علي

لو مش مرتاح في مكان مش بس بتيجي علي اعصابك وحالتك النفسية لا و بينعكس علي صحتك الجسدية
ربنا معاك