Saturday, January 05, 2008

تاج العيد

الاصدقاء الاعزاء
ازيكوا وعاملين ايه
على مشارف عام هجري جديد اقولكم كل سنة وانتم طيبين وبالف خير
ولاخوتي المسيحيين
كل سنة وانت طيبين بمناسبة عيد الميلاد المجيد
ما شاء الله الاعياد والمواسم هلت كلها مع بعض
وكعادة المصريين احب اقول
اللهم ما اجعله خير
وصلني تاج لذيذ جدا من ايوية...يعني ‏ اجدع بنات شبرا
وطالما قلنا شبرا يبقى لازم نجاوب في الحال
بسم الله نبتدي


لو مكنتش مصري بس عربي كانت هتبقى إيه نظرتك للمصريين واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟
بفرض حسن النية كنت اكيد هحس بالحسرة والحزن على بلد كانت في يوم من الايام اسمها مصر

لوكنت أوروبي أو غير مسلم هتبقي إيه نظرتك للعرب والمسلمين؟
همج..متخلفين..دينهم يأمرهم بسفك الدماء وقتل الابرياء لدخول الجنة

لوقالولك إنت بقيت رئيس جمهورية هتعمل إيه؟
هاروح اشوف الجناح الرئاسي في فندق برج العرب والفور سيزونز

لوسمح لك برؤية الرسول عليه الصلاة والسلام وإنك تقوله كلمة واحدة ؟
الشفاعة

لو كنا في عصر ازدهار الأندلس كنت تتخيل نفسك إزاي؟
كانت كل حاجة اتعكست
كنت هاحس بشعور واحد الماني بيركب عربية مرسيدس في مصر
او ياباني راكب تويوتا في الخليج
اوحتى صيني بيشتري عباية من السعودية

كنت هارفع راسي واقول انا عربي صاحب العلم ورائد التقدم

لو خطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد وأثناء الخطبة اكتشفت أو اكتشفتي إن الطرف الآخرغير قادر على الإنجاب هيكون ايه تصرفك؟
طالما ارتبط بيها يبقى اكيد بحبها
وطالما بحبها يبقى اكيد هتكون عندي اغلى من أي شىء
وف الاول والاخر دي ارادة ربنا ولازم يكون الرضا بيها موجود
لو طلعت القمر هتكتب عليه ايه؟
فرح وسارة

لو مررت التاج لحد وماجاوبش هتعمل ايه؟
التمس لاخيك سبعين عذرا
تمرر التاج لمين؟
بوسي كات صاحبة مدونة حنين
بوس بوس صاحبة مدونة الروح
ضاكتورة لماضة

8 comments:

Unknown said...

هههههه
انت قلت التمس لاخيك سبعون عذرا
انا هقولك التمسلى خمسين بس
حاضر يا ابو فرح عنينا الاتنين
بس خلى بالك انت عليك تاج اكسير تفاؤل متاخر
وانا هبقى جدعه يا عم واجاوب وهاخر البوست الجديد شويه رغم انى مجاليش نوم من كتر ماالحاح الكتابه جاى على بالى
هجاوب على التاج فى التو واللحظه بس عليك غرامة تاخير
وبعدين انت اجاباتك حلوه اقول ايه انا بعد كده

Desert cat said...

ازيك يا محمد
كل سنة وانت طيب
حقيقى وبدون مجاملات اجباتك للتاج هايلة
واجمل اجابات عجبتنى لو خطبت واحده
ودى معناه رضاك بقضاء الله وقدره
وهتكتب على القمر فرح وسارة
حقيقى ربنا يخلى لك فرح ويبارك لك فى مامتها

Unknown said...

كل سنة وانت بالف خير
وشكرا على الاجابة السريعة
بجد عجبنى جدا اجابتك على سوال الاندلس
يارب يرجع العصر دة تانى

بسمه عبدالباسط said...

أيه التدبيسة دى ماشى شكراااااااااا
ابقى روح شوف الجديد عندى

DR.HAMAS said...

اجاباتك جميلة حقيقى

أؤيد رأيك بتاع عدم الانجاب

و حلوة رؤيتك فى لو كنا فى عصر الاندلس

حقيقى كل ردودك ممتازة


د.حمــــاس

غمض عينيك said...

---لماضة---
تسلم الايادي يا لماضة
طبعا انتي جاوبتي ع التاج في السريع العاجل
وياعم اجاباتك انت اللي كانت معدية
بالنوسبة لتاج التفاؤل الصعب ده فا انا بحاول ادور له على اجابات

سنوافيكي بالتفاصيل لاحقا


---قطة الصحراء---
اخيرا وبعد غياب طويل
نانا بتنورني على غمض عينيك
كنت سايبة فراغ كبير ياحنان
نورتيني والله


---ايوية---
انت تأمري يا اية
وصدقيني عصر الاندلس ممكن بكل سهولة يرجع لو كل واحد خد حقه وعاش زي البني ادمين
وقتها هيتفانى في شغلة والدنيا هتبقى غير الدنيا
نورتيني

---بوس بوس---
سعيد بعودتك عن قرارك يا بسمة
وسعيد بقبولك التاج

نورتيني

--د.حماس---
في اول زيارة اهلا وسهلا بيك ياباشا\
منورني
شكرا على مجاملتك وكلامك الحلو
لو التاج عجبك هكون سعيد اشوفه في مدونتك

نورتني

تحياتي
محمد سمير

Rehab Mostafa said...

أنا جيت هنا امبارح وعلى المدونه التانيه .. تقدر تقول قرأت كل المواضيع في المدونتين.. وخرجت من غير تعليق :$:$:$ وجيت تاني علشان أكتب تعليق بس لاقتني جيت متأخر
عفواً .. معذرةً .. عذر واحد من ال70 بعد اذنك :$

أنا جالي التاج ده ورغيت كتير في الاجابات ..بس عجبتني اجاباتك المختصره والصريح أوي دي ه

دي تاني زياره ليه وأول تعليق :) المدونتان بجد كويسين أوي
سوري على الاطاله :$ والرغي الكتير ده

غمض عينيك said...

انتي تنوري يا رحاب والله
ويارب تكوني صديقة زائرة دايما للمدونتين

انتي كمان مدونتك لطيفة ومتنوعة
نورتيني

محمد سمير