Monday, November 19, 2007

وعدى النهار


خلال الفترة اللي فاتت كنت ذكرت ان الوقت بيضيع مني واني مش قادر اتحكم فيه وقلت اني عايز اركز يومين عشان اشوف انا ممكن انظم حياتي ازاي…والحقيقة اني كنت على مشارف اجازة طويلة من الشغل حوالي 10 ايام وكنت معتمد ان خلال الاجازة دي هظبط كل المسائل ولكن حدث مالم يكن في الحسبان…قبل الاجازة علطول وانا قاعد في الشغل اطلق الكمبيوتر صفيره ليعلن عن وصول ايميل جديد…وكانت المفاجأه…اعلان عن وظيفة شاغرة في احد اقسام الشركة…بالمسطرة زي ما انا عايز…بالمللي…الوظيفة..القسم..التخصص اللي انا عندي خبرة فيه…المواعيد المنضبطة…الاستقلالية في اسلوب العمل…الاحتكاك بشركات اخرى في السوق….تحفة تحفة تحفة وجاتلي في ميعادها ورغم كونها اقل ماديا من الوظيفة الحالية اللي انا فيها الا انها فيها كل طلباتي بالاضافة ان نوعية الشغل دي انا بحبها اوي…..ومكدبتش خبر وبلغت المدير بتاعي اني هقدم ع الوظيفة دي ورغم استياءة الا انه امام تصميمي لم يجد الا الموافقة وقدمت بالفعل وبدأت الاجازة متجاهلا كل مارتبت له من خطط ونوايا وصارت الوظيفة الجديدة هي محور تركيزي....وقضيت الاجازة بين الاوراق والكتب والكمبيوتر مستذكرا ومتذكرا شغلى السابق وما اكتسبته من خبرة اثق في انها لم تتاح لكثير من الناس في مثل سني....وبين الترقب والامل ذهبت لحضور المقابلة الشخصية...مدير ومهندس وانسه مختصة بالموارد البشرية (الاتش ار)...ساعة الا ربع...مناقشات بالانجليزية...اسئلة فنية...اسئلة اجتماعية ونفسية...ايه مميزاتك...ايه عيوبك....ايه اللي يخلينا نختارك؟...لوحصل كذا هتعمل ايه؟....لو جرى كذا هتتصرف ازاي؟....ايه الانجازات اللي حققتها في حياتك؟....اتكلم عن نفسك....وغيرها اسئلة تقنية كتير...وخرجت من المقابلة راضى عن نفسي ومتعلقا اكثر واكثر واكثر بأمل ارى انه خطوة جديدة في حياتي وتغيير هام في التدرج المهني بتاعي مش على مستوى الشركة بس لأ دا على مستوى الخبرات المكتسبة كمان...وبقيت منتظرا للنتيجة ومسترجعا ماحدث.....من بين 16 يوم مكنش يناسبني غير يوم واحد بس للمقابلة وبالصدفة تم تحديد المقابلة في اليوم ده فاستبشرت خيرا...زملائي كانت مقابلتهم بين 20 و25 دقيقة وانا 45 دقيقة فاستبشرت خيرا....ظروف كثيرة محيطة بالعمل حصلت في توقيتات معينة وغريبة ومتتابعة فاستبشرت خيرا....وفضلت منتظر على اعصابي...وبعد ماكنت بشتكي ان اليوم بيهرب مني وفي تطبيق رهيب لنظرية النسبية اصبح اليوم طويييييييييييييل ومابينتهيش....و قضيت الوقت اتشمم الاخبار التي تحاط بسرية مبالغ فيها في بعض الاحيان....واذا بالموبيل يعلن عن وصول رسالة جديدة استقبلتها بلهفة فاذا بكلمة واحدة.....بنا...وأحمد البنا هو زميل وصديق عزيز عليا اشتغلنا مع بعض اكثر من سنة في مكتبين متجاورين وهو اللي وقع عليه الاختيار
الحمد لله... والله اعلم بالخير فين....وربنا يوفق البنا ان شاء الله في مكانه الجديد ...بس يمكن اكون انا محبط الي حد كبير ويمكن دي غلطتي اني اتعلقت بالوظيفة دي بشدة..بس الحمد لله على كل شىء

18 comments:

ما علينا said...

الخيرة فيما اختاره الله يا محمد

ليس هناك ما يمكن ان يقال
غير ذلك في مثل هذا الموقف

وما تقدرش تغلط نفسك انك تعلقت بتلك الوظيفة

اي شخص كان هايبقى موقفه هو نفس الموقف

مع حبك الشديد لتلك الوظيفة وملائمتها لكل ميولك ومهاراتك وقدراتك

ومع كل تلك المؤشرات على انها من نصيبك


طبيعي جدا انك كنت تتعلق بها
وتصبح مسألة حصولك عليها تحصيل حاصل
وشيء مؤكد


وكون الحاصل عليها زميل وصديق
هذا اعتقد انه اجبرك على كبت رد فعلك
ازاء تلك النتيجة

مما زاد في احباطك


الحمد لله
وقدر الله وماشاء فعل


الاكيد ان هو دا الخير
ولا خير غير ما قدره الرحمن


ان شاء الله ربنا ييسر لك
الافضل والانسب


استعن بالله على
التخلص من احباطك


سلام يا ابو فرح

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

معلش يا محمد قدر الله وما شاء فعل
فعلا محدش بياخد غير نصيبه
وأحلى حاجة ف الدنيا انك تكون راضي باللي يختارهولك ربنا
أكييييييد هو ف مصلحتك
وزي ما انت قلت محدش يعرف الخير فين

أكيد هتتدايق شوية بس حاول بسرعة انك تخلص م الموود ده

وربنا ييسر لك الحال

Unknown said...

معلش يا محمد
لو ربك كان كاتبلك فيها رزق كنت اخدته
اكيد ربنا كاتبلك رزق فى مكان تانى فيه خير ليك
سبحان الله
الكلمتين دول لسه قيلاهم لاخويا لانه تقريبا نفس الموقف حصل معاه
لو كان ليك جنيه فى الشركه دى كنت هتاخده

Anonymous said...

قدر الله وماشاء فعل
ومحدش عارف الخير فين

Semsem said...

ياما كل واحد فينا اتعلق بوظيفة كان نفسه فيها وبعدين ربنا ما أردش و من جوانا نزعل
بص هقولك شيء بسيط في يوم من الأيام مريت بشيء مشابه و قلت خلاص دي بتاعتي ودي مستقبلي و ربنا أراد عكس اللي تمنيته والنهاردة بقولك لو كنت قبلت في المكان دا مكنتش وصلت للي انا فيه حاليا

لو إطلعت علي الغيب لإخترت الواقع
وربنا يوفقنا جميعاً

ولــــــــــو said...

ياسيدي ولا يهمك فرصتك ان شاء الله جيالك ومناسبه اكتر من اللي ضاعت
وبعدين انت والبنا واحد ولو مش واحد يبقى اتنين والفرصه معموله لواحد بس

الخيره فيما اختاره الله
ارجع بقى بسرعه لحياتك وظبطها وان شاء الله ربنا يكرمك
تحياتي

لو بطلنا نحلم نموت said...

يا عم وللا يهمك
بكره تلاقي شغلانه احسن منها بمليون مره
فكك منها وا تحطهاش في دماغك
وعلي فكره انا فكرت بطريقتك
وحسبتها في الشغل بتاعي
ولقيت الشغلانه بتاعت التركيبات الي في المنيب
احسن

وانا اريد وانت تريد والله يفعل ما يريد
مش يمكن تلاقي البنا يجي يقول ديه شغلانه ياريتني ما اختها

Lemonada said...

عارف يا محمد
كل مرة اروح لشغل جديد ويكون دة الشغل الي انا مش عايزاة
وكنت اتمنى شغل ثاني مع اني قابلت في الشغل الي انا عايزاة وعارفة اني كويسة جدا وعندي كل المواصفات عشان يوافقو عليا
بس بعد فترة من عملي في الشغل الي انا مش عايزاه وارجع اشوف الشغل الي كان نفسي بي اقول الحمد الله
كدة احسن
:)
ربنا اعلم بالي احسن لينا
وصدقني يمكن ربنا مخبيلك حاجة احسن زي مانت عايز وبمرتب اكبر كمان :)
تحياتي المنعشة عشان تفرفش

rack-yourminds said...

ازيك يا باشا اخبارك ايه

----------

يا عم لا تحزن ..متعرفش الخير فين

يلا كده عاوزين تنزلنا موضوعات جديده

سلام يا باشا

Sдmo said...

يابا ولا يهمك
الخيره فيما اختاره الله
انا مش عايز اكرر عليك كلام انت اكيد عارفه كويس
وانا وثق ان ده مجرد موقف عارض
وباذن الله اللى جاى احسن
والحمد لله انك رجعت تنور مدونتك تانى بعد فترة غياب طويله :)
اتمنى لك النجاح والتوفيق الدائم

تحياتى ليك

Unknown said...

ربنا ان شاء الله هيعوضك
مش تزعل انا مقدرة الحالة لاى انت فيها النى تعرضت لاحباطات من دة كتير قوى
ربنا معاك

بسمه عبدالباسط said...

ربنا معاك ويعوضك بأحسن منها ان شاء الله

Unknown said...

قبل اى حاجة الفين مليون حمد الله ع السلامة يا غالى وحشتنا اوى و البلوجات كلها كانت مضلمة :)

انا بحييك على طموحك و تشبثك بالأمل و ثقتك بنفسك و بخبرتك و بأمكانياتك بس فى النهاية الخيرة فيما اختاره الله و اهى الوظيفة ما رحتش لحد غريب

و عقبالك أنت باه و أن شاء الله نسمع قريب أخبار حلوة

MONDAHESH said...

لعله خيرا


وربنا يوفقك في الشغل الحالي ويعوضك خير ان شاء الله



تحياتي

غمض عينيك said...

ياجماعة بجد شكرا جزيلا لكلامكم الجميل ده..والله الحمد لله على كل شىء..واكيد ربنا اعلم بالخير
بس زي ماقلت يمكن انا كنت متعلق بيها شوية بس الحمد لله..:له نصيب ولعل الخير في غيرها

نبضات said...

أزيك يامحمد افتقدناك كثير . نورت عالم التدوين
وربنا يوفقك لحاجه أحسن منهاوالخيرة فيما أختاره الله بس اكيد برده استفدت من هذه التجربه بمعنى انها أكيد ضافتلك حاجه ولو حاجه بسيطه . وممكن تكون تمهيد لوظيفه أحسن تجيلك قريب
تمنياتى لك بالتوفيق الدائم باذن الله

بوم بوم تك ، بوم بوم تك
تحياتى لك ولزوجتك ولبنتك الرقيقه

نبضات said...

أنت ليه معلقتش على التعليقات اللى فى بوست خالوا ميمى دا انا كتبتلك يامحمد قصة حياة جدتى انا عوزاك تبقى ترجع تقرائها عشان تضحك شويه عشان انا بعد ماكتبتها قعدت اضحك على تعليقى الطويل المضحك واتمنى اعرف تعليقك على تعليقى فى البوست السابق
تحياتى

غمض عينيك said...

نبضات
ميرسي ياجميل وشكرا على كلامك الجميل
وكمان شكرا على سؤالك عليا انتي وعاليا في غيابي
بجد نعم الاصدقاء
والحمد لله على كل شىء
ربنا اعلم بالخير

وعينيا هارد على تعليقك الجميل في البوست اللي فات
انت بس تأمر

نورتيني يامنى