Tuesday, October 30, 2007

حوادبت وحكاوي


بداية انا بعتذر عن تأخري في الرد ع التعليقات ومتابعة المدونات
بس الحقيقة انا كنت محتاج –ولازلت- فترة من الوقت اركز فيها
محتاج فترة من التركيز لترتيب اولوياتي وتنظيم حياتي بكل مافيها
شغل واسرة والتزامات وهوايات من ضمنها المدونات
محتاج اركز عشان اعرف امشي
اليوم مبقاش مكفيني…اليوم بقى مجنون
انا بصحى الاقي اليوم خلص
مجرد ما اعمل حاجة او اتنين اليوم يخلص
مجرد ما اسرح لحظات اليوم بيخلص
مش عارف العيب في مين؟؟
في انا اللي مش عارف انظم وقتي؟
ولا في مواعيد شغلي الغير ثابتة؟
ولا فعلا الوقت مبقاش فيه بركة للدرجة دي؟
طب ايه الحل؟؟؟
هو دا اللي انا عايز اركز فيه الفترة دي
لازم الاقي حل ان شاء الله
لازم اظبط يومي
وهو دا اللي انا محتاج اركز فيه
يومين او تلاتة كمان بالكتير
وبالرغم من كده
كان لازم اكتب البوست ده
عشان ارحب بمدونة جديدة ع البلوجسفير
حواديت وحكاوي
مدونة ابن خالي العزيز مصطفى
في خطوة ايجابية وجامدة جدا لمتابعته المدونات
وفي سابقة تعد الاولى من نوعها في عائلتنا الكريمة
المليئة بالمشاكل والمهاترات
حبيت اقوله الف مبرووك
وهنستني منك الكثير ان شاء الله
وبذكر ابن خالي لازم اتذكر خالي نفسه
خالي محمود
اللي ماينفعوش كلمتين في بوست
لازم يكون له بوست كامل لوحده
انتظروني ان شاء الله في البوست الجاي
في مناجاة شخصية و في كلام من القلب
في احساس هنقله …زي ماهو من داخل قلبي
بدون تشكيل ولا ضمة ولا فتحه
انتظروني البوست القادم
مع
خالو ميمي حبيبي

21 comments:

rack-yourminds said...

يا عم مشكلة الوقت مش عندك انت بس ده وباء منتشر عندنا كلنا

انا مثلا فيه كتب كتير عاوز اقراها ومش لاقي وقت او يمكن انا بضيع الوقت متعرفش ايه السبب بالظبط يمكن فعلا زي مقلت مبقاش فيه بركه في اي شء

-------

مبروك لابن خالك مصطفي دخوله عالم التدوين

يلا يا عم متتأخرش علينا تاني

سلام يا باشا

ما علينا said...

ايه يا عم محمد

حسيت ان عم حزمبل قاعد جنبك

وبيقولك
اليوم خلص اليوم خلص

احنا مشاغلنا بقيت زيادة جدا جدا
بقينا بنفكر في مليون حاجة عايزين نعملها

والقضية مش في الوقت وبس

كمان قدراتنا وامكانياتنا

انت ممكن تعمل حاجة واتنين وتلانة
ويبقى لسه عندك وقت

بس بتبقى خلاص
جبت اخرك

وكمان الوقت مش هانكر انه بيتبخر
لكن اكيد احنا السبب


بدليل ان في ناس
منظمة وقتها جدا جدا
ومش بتضيع ثانية

هم كمان بيبقوا حاسبينها صح
ومش بيحملوا نفسهم اكتر من طاقتها


وكل دا علشان يعني ماحدش يلومك ويقولك
فينك ومش بنشوفك

بطلوا بقى الحركات دي
وكمان بتحرجنا

وتاخدنا من الموضوع دا
لحدث

ميلاد مدونة ابن خالك
عموما يا سيدي العتاب يبقى بعدين


والف مبروك له
شرف دنيا التدوين
ومنتظرين بقى مشاركاته


بس اوعى تفكر انك بتعمل تحالف
وبتقوي جبهتك

نصيحة يعني
خليه جهة محايدة

ويفضل له عدم الانحياز


الف مبروك له يا عم محمد

كلبوزة لكن سمباتيك said...

اصحى بدري تلاقي اليوم طول او فك التانية حتلاقيه طول برضه
و نسيت اقولك متسهرش
ازي خالو


تحياتي

Desert cat said...

تقرياب الوقت بقا مشكلتنا كلنا
مع انى طول اليوم قاعده على النت ومش بعمل حاجه غير اما برغى او اما بلف فى المدونات كعب داير
بس بحس ان مفيش وقت مكفينى
مش عارفه ليه
وبعدين خالك اسمه محمود وبتقوله يا ميمى
اصل انا ابن خالتى اسمه محمود وبقوله يا ميمى ولما اكون راضيه عنه اوى بقوله يا مودى
ولما بيغظينى بقوله امشى ياض من هنا

مدحت محمد said...

الوقت صحيح مبقاش فيه بركة
مش الوقت بس والله
ده كل حاجة فى حياتنا
مبروك لبن خالك المدونة
وليكو منى الف تحية

لو بطلنا نحلم نموت said...

شكرااااااااااا جداااااا يا هاني
علي البوست ده
ماتعرفش قد ايه ده رفع معنوياتي
وان شاء الله كلكم هاتشوفي الي في دماغي وقلبي
وكله هايبقي في المدونه باذن الله
شكراااااااااااااا ليكم

حسام مراد said...

ياااااااااه يا اخى

مكله الوقت دى تقلق اى واحد يا اخى انا خايف انى اصحى بكره اتلاقى نفسى عندى 60 سنه وماكنش لسه حققت اى حاجه بحلم بيها
يا اخى دى الزمن بقه اسرع من خطوط
adsl
هههههههههههههههه

تحياتى يا باشا

Unknown said...

فعلا محمد اليوم بيجرى بسرعة غريبة
وخصوصا يوم الاجازة فاجئة كدة تلاقية خلص
المهم متتاخرشى كتير

Anonymous said...

مش مشكله لوحدك دى مشكلتنا كلنا الوقت الى بقى من غير بركه ومحدش بقى عارف يعمل حاجه ابدا فى اليوم والحاجه بتتعمل فى يومين على الاقل خد وقتك يا باشا وفى انتظار تدويناتك الجايه ان شاء الله

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

والله يا محمد فعلا الوقت بقى مفيهوش بركة
لأن اليوم بتاع النهاردة هو نفسه اليوم بتاع زمان ايام جدي وجدك كان بردو 24 ساعة
يبقى السبب المنطقي للي بيحصل ده هو انعدام البركة
ووكمان سرعة رتم الحياة بردو بيخلينا مش حاسين ان احنا انجزنا حاجة م المطلوب مناا برغم اننا بنحاول نعمل كل حاجة

يالا المهم
الف مبروك لابن خالك ومنتظرين تدويناته
:)

غمض عينيك said...

---واحد---
فعلا ماتعرفش ايه السبب في ضياع الوقت
انا خلاص بجد هتجنن من الموضوع ده
نورتني ياباشا

---ماعلينا---
ضحكتيني والله ياماعلينا
حلوة عم حزمبل دي
بس قوليلي انتي تعرفيه منين
اكيد قاعد فوق دماغك بردو
ولا ماتكونيش انتي اللي مسلطاه عليا
حكم انا عارفك
بتعزيني بالاوي
بامارة التنويهات والتدريبات والحاجات والمحتاجات

وبعدين ياعم انت بتقولي انك ممكن تعمل حاجة او اتنين ويكون عندك وقت
طب ايه هما دول
وبعدين المشكلة ان اللي انا عايز اعمله هو اللي محتاج وقت

بس اكيد جزء كبير من العيب فينا احنا
ودا اللي بدور عليه

وبعدين بقا انا مش محتاج تحالف قوى
لأ دا انا تمام واتصدر لوحدي في اي حاجة
خدي انتي بس بالك من نفسك ودوريلك على حد تتحالفي معاه
وجهزي نفسك

وابقى نوريني علطول كده
وكله هيبقى تمام



---سمباتيك---
خالو تمام التمام الحمد لله
والله ياسمباتيك باصحى بدري
اهو الساعة دلوقتي 6 الصبح.. هكتب الكومينتات واقوم البس عشان اروح الشغل
ويوم الاجازة بصحى على 9 او 10
المشكلة ان في ايام بشتغل خفاش ليلي وبرجع من الشغل 10 الصبح
يعني الحياة مش وردية اي كده
وياريتها جات ع الصحيان بدري

نورتيني


---قطة الصحراء---
نانا ازيك
سعيد بزيارتك اوي
انا قلت انك زعلانة مني بعد موضوع اللايف
بس تمام كده الحمد لله
على رأي سمباتيك تعالي نفك التانية يمكن اليوم يطول
موضوع خالي بقا دا حكاية طويلة
لينا فيها كلام البوست الجاي ان شاء الله

نورتيني

---دوحه---
على رأيك ياباشا
كل حاجة مبقاش فيها بركة
هنعمل ايه بس

---حواديت وحكاوي---
ياباشا انت تأمر
وفي انتظار الباقي


---حسام مراد----
فعلا فعلا فعلا
حطيت ايدك ع الوجع
خايف اصحى الاقي نفسي والعمر جري بيا وملحقتش اعمل اي حاجة
انا بزعل اوي لما يوم يعدي
الحياة قصيرة اوي


---ايوية----
والله وايام الشغل بردو يا اية
كله بيجري
بس احنا نلحق


---رئيس جمهورية نفسي---
الحاجة بقت تتعمل في يومين وتلاتة كمان والله ياباشا
وياريتها بتتعمل بحق وحقيق
كله بقا مؤقت
اعملها بس كده لغاية مانفضى
وهكذا لا انت بتفضى ولا الحاجة بتخلص

نورتني

---الام وامال---
بجد والله عندك حق
هو هو اليوم
الحياة هي اللي اتغيرت
واحنا كمان اتغيرنا معاها
لو بصيت على اي مطعم او كافيتريا هتلاقي سرعة الخدمة من ضصمن الاعلانات
احنا كمان اتغيرنا وبقينا مستعجلين على كل حاجة
مش عارف العيب في مين والله

نورتني



تحياتي
محمد سير

Unknown said...

انا مش جاي ومعاي الحل
انا حبيت اصبح عليك واقللك لو لقيت الحل ابقى مررهولي عشان محسوبك بيعاني برده :)

truelove said...

بس يا ابو سمير الوقت ده مشكلتنا كلنا وعاوز بقى حكمة قو للاستفادة منه في اكتر من اني مش لقيا وقت انام بس اهو ماشية واهلا ياعمنا بعضو جديد من اعضاء العائلة الكريمة وانمامه لعالمنا الافتراضي ينورنا ويشرفنا

yas said...

ازيك
بقالى كتير مدخلتش عارفة
انا ب اليومين دول مش مركزة خالص لدرجة وحشة اوى كفاية انى لسه فاكرة اسمى
المهم اهلا بابن خالك فى عالم المدونات على فكرة هو مدونته نفس اسم مدونتى وكمان سبب اختياره نفس سبب اختيارى للاسم انا برضه بحب اغنية حواديت وحكاوى بتاعه فريق سنين
صدفة غريبة اوى
بس جميلة كمان واسعدتنى هروح بقي عنده واشوف مين ده اللى معايا على نفس الخط
مكنتش اعرف اصلا انه فيه حد عارف الاغنية دى يالا سلام

Unknown said...

حمد الله السلامة يا غالى وحشتنا و الله
هو بصراحة اليوم مابقاش فيه بركة انا الحالة بتاعتك دى عندى على طول بس فى الأخر التدوين هوالى بيكسب
هههههههههههههه

ركز كده و ظبط امورك و مستنينك تنورنا دايما بموضوعاتك المرحة الجميلة :)

Nani said...

السلام عليكم
حمدلله على السلامة
مشكلةالوقت انه هو هو لم يتغير لكن مشاغلنا هي التي كثرت وتعددت
اللهم اعطنا الصحة والعافية واجعل كل اعمالنا في ميزان حسناتنا امين
ومبارك المدونة

Ahmed Al-Sabbagh said...

هههه
احسن عشان تغير وتيجى معسكر الاعداء
ههههه

وحشتنى والله يا محمد

وربنا يعينك دايما ويوفقك

تحياتى

سكوت هنصوت said...

حاسة قوي بحكاية الوقت دي

و فاكرة لما قلت لسارة ان عدوي الاول هو النوم لإنه بيضيع الوقت قالتلي ده نفس كلام محمد هو كمان بيقول كده


يظهر ان ساعات الشغل الطويلة بتاكل من باقي اليوم اي فرصة للحياة

مبروك لمصطفى المدونة الجديدة...و عقبال بقية العيلة لما ينضموا للفضاء العنكبوتي

truelove said...

ايه يابو سمير فينك يامان عاوزة رايك في باكورة اعمالي القصصية سلامي لفروحة ولسارة

غمض عينيك said...

---عمار---

والله ياباشا مش لقيت الحل

ومن كتر مابفكر لقيت الوقت بقا يضيع اكتر

قلت اعمل اللي ورايا وبعدين افكر

بس لسه مفيش تنظيم

يعني بلف حوالين نفسي


انما انت ازيك؟


---قلوب حائرة---


بيبووووو

والله يابيبو النوم دا كمان مشكلة

: )

اليوم مبقاش مستحمل حتى النوم

ههههههه


---ياسمين----

انا بقا مش اعرف الاغنية دي ولا كنت اعرف الفريق دا الصراحة

دا انا افتكرته عمل سطو مسلح على اسم البلوج بتاعك

منوراني دليما يا ياسمين


---عاليا حليم---

وانتى كمان ياعاليا ليكي وحشة كبيرة

ايه حكاية النت تاني

انتي مش كنتي صلحتيه؟

والله التدةين بردو بيحتل جزء كبير من تركيزي

بس مش دايما دا بيكون كويس

لازم الموضوع يتنظم شويه

بس نعمل ايه

الهوى غلاب


نورتيني ياعاليا


---ناني----

مشاغلنا كترت وحياتنا ازدحمت

ولا احنا عارفين رايحين على فين

وربنا يستر ومنلاقيش العمر عدى بينا فجأه


نورتيني يا نانيييييييي


---احمد الصباغ---

خالو احمد

ازيك ياباشا

وانت كمان ليك وحشة والله

بس ايه حكاية معسكر الاعداء ده

مافهمتوش


نورتني


---سكوت هنصوت----


مهااااااااااااااااااااا

والله يامها زي مابتقولي كده

الواحد بقا يستخسر وقت النوم ده

بس هنعمل ايه

الدنيا كده

لازم ننام

بس بقول كفاية 4 ساعات

يبقى ميه مية

ولو جات على ساعات الشغل الطويلة يبقى مافيش مشكلة

لبمشكلة في انى ساعات شغال بليل وساعات شغال الصبح

وكده يعني

عقارب الساعة البيولوجيه بتاعتي باظت خلاص

يلا الحمد لله

نورتيني يا مها والله


---قلوب حائرة---

بيبو

جايلك يابيبو والله

بس اعذرني

انا عارف اني مقصر مع ناس كتير


وسلامك هيوصل ان شاء الله

نورتيني


تحياتي

محمد سمير

نبضات said...

مشكلة الوقت دية أصبحت عندنا كلنا انا عاوزه اقدم اقتراحين
اما ان نخلى اليوم اكتر من 24 ساعه
أو ان يوجد يوم ثامن فى الاسبوع
هههههههههههههههههه
يعنى انا يمحمد بشتغل لحد الساعه 4 وعندى 4 ايام فى الاسبوع محاضرات دراسات علياداغير المذاكره وغير الخروج مع الاصحاب والكلام فى التليفون وسماع اخبار اصحابى وأجلس مع اهلى شويه دا غير عالم التدوين الجميل اجيب وقت منين مش عارفه
هو على راى الدكتور ابراهيم الفقى ان كل واحد منا ربنا مديله 24 ساعه المفروض يرتب وقته ويستغلهم كويس لان الدقيقه اللى بتمر مش بترجع واليوم اللى بيمر مابيرجعشى تانى
اهم حاجه ان الواحد يرتب اولوياته والحاجات اللى عاوز ينجزها فى اليوم
بس برده يامحمد مش مسمحاك على زيارتك القليله لمدونتى
انا لا أقبل الاعذار
تحياتى لك ولزوجتك وبنوتك الرقيقه