Monday, October 15, 2007

عزو ولقاء المدونين

من موائد الافطار العامرة الي ليالي العيد الساهرة..دارت بينا الايام ومرت الساعات علينا ثواني ونرجع تاني وبعودة الايام...رمضان اهو خلص والعيد اهو عدى وكله رجع من تاني..اللي رجع لشغله 8 ساعات من تاني واللي رجع لدراسته واكتشف ان امتحانات الميد تيرم ع الابواب وهو مفتحش كتاب واللي رجع من تاني يفتح مدونته وينضف التراب اللي ع الابواب..كل سنة وانتوا طيبين ويارب كل ايامكوا تكون جميلة وسعيدة وكلها خير وبركة




تحية خاصة للفنان يحي الفخراني على نجاح مسلسل يتربى في عزو واللي كان رائع الي ابعد الحدود....حماده عزو موجود كتير اوي في حياتنا ويمكن يكون صورة مصغرة لشعبنا عايشين ع السمعة والحضارات...يعني بدون الدخول في تشبيهات وتفسيرات...المسلسل كان ممتع جدا جدا واداء يحي الفخراني في الحلقة الاخيرة المفروض يدرس...انا بيتهيالي الراجل خرج خلاصة خبرته في التمثيل في الكام مشهد اللي كانوا بعد موت ماما نونا...تحية خاصة جدا جدا لكل المبدعين في المسلسل ده

*************************



قبل العيد بيومين وتحديدا في 29 رمضان اتشرفت بلقاء مجموعة جميلة من المدونين اللي بجد سعدت جدا بوجودي معاهم اليوم ده...فطرنا مع بعض وجلسنا نتجاذب اطراف الحديث بعد الفطار مابين السياسة والموضوعات العامة
كان الجندي المجهول في هذا الحدث هي العزيزة عاليا حليم واللي كانت حريصة على ارضاء كل الحضور بنشاط تحسد عليه وصبر جميل...كل سنة وهي طيبة ودايما مجمعانا
وكان ضيف الشرف هو الاستاذ خالد الصاوي الفنان والمدون المحترم واللي اسر عيون الحاضرين واذانهم ببساطته اسلوبه ورشاقة كلامه ووضوح افكاره...راجل محترم م الاخر
وكمان حالفني الحظ الجميل بلقاء المدون الممتاز مصطفي الحسيني صاحب البوابة المتألق واللي اكتشفت فيه كاريزما جميلة جدا بتجذب كل من يجاذبه اطراف الحديث بالاضافة لثقافته وقوة اسلوبه وانتقاءه لمفردات الكلام وروحه المرحة والجميلة..بجد بجد ربنا يبارك له في حياته ونشاطه ويوفقه
واذا ذكرنا الكاريزما العالية ذكرنا مها صاحبة مدونة سكوت هنصوت واللي تخطف تركيزك من اول لقاء وتحس انها اختك او بنت خالك او قريبتك وانكوا اتربيتوا سوا...بجد شخصية جمبلة اوي ومحترمة جدا واجتماعية بشكل رشيق تنقل به من موضوع للتاني ومن جماعة لاخري....سعدت بلقائها جدا
وعن الرقة نتحدث...منى صاحبة مدونة نبضات...رقة الاسلوب وهدوء الكلمات والبسمة التي لاتفارق محياها لم اتشرف بالكلام معاها كتير وان كانت التحية تكفي...سعدت بوجودها الهادىء جدا
وفي القلب كانت هناك رشا صاحبة مدونة مكان في القلب..رشا كانت ديناميكية بطريقة رائعة واحتلت باسلوبها مكان في قلب الحضور وكان لها نصيب من اسم مدونتها وصاحبها في حفل الافطار ولدين كوماندوز وياسمين مسؤول مخابرات هادية طول الوقت ولكنها تراقب الموقف بعين صقر...ربنا يخليهملها ويبارك فيهم ولها
وينكي...كنت دايما متخيلها انسانة هايبراكتيف والحقيقة اني لما شوفتها انطباعي ما اختلفش كتير..فعلا انسانة نشيطة وكلها حركة ومرح وابتسامتها دايما منوره لكنها جت على اخر اليوم وكانت خلاص نفسها في جرعة الشيكولاتة...معلش ياوينكي كان في نيتي اجيبلك شيكولاتة بس الوقت سرقني
وكان ضمن الحضور اللي للاسف لم اسعد بالكلام معاهم زي د.اشرف حمدي صاحب مدونة كاريكاطظ ومندهش صاحب رسالة من تحت الماء وحورس صاحب مدونة جيفارا مات (الله يرحمه) وايمي صاحبة مدونة ايميز وكمان فاطمة واحمد وغادة من غير المدونين
سعدت جدا في اليوم ده وفرحت اوي بمعرفتي لناس جميلة جدا يمكن مايعرفوش حياتي اتشكلت ازاي بعد لما دخلت عالمهم....وخصوصا لما قابلتهم وعرفتهم
لفته جميلة حصلت من زوجتي العزيزة سارة وهي ان اليوم دا كان موافق لعيد ميلادي وفاجأتني بانها جابت كانز بيبسي
لكل الحضور في حركة شيك بجد بجد باشكرها عليها وخصوصا ان قبلها كانت جابتلي ميدالية فضة قيمة للغاية وبرفان
ممتاز... المشكلة اني باشعر ببعض الاحراج من الاحتفال بعيد ميلادي وبحاول قدر الامكان اني اكون في الشغل في اليوم ده ولك ان تتخيل كمية الاحراج اللي بكون فيها لما حد يديني هدية ببقى عايز اختفى في لحظتها...ومحدش يسالني ليه لأني ماعرفش
اليوم كان جميل اوي اوي واتمنى ان شاء الله انه يتكرر من وقت للتاني وبمجموعة اكتر من المدونين
ء*عذرا ياجماعة..اللينكات هاضيفها لاحقا لاسامي المدونات
ء**صورة خالد الصاوي من مدونة مها-سكوت هنصوت
************************

Visit Me!

ليلة العيد
بوست جديد
على
انا فودافون

27 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

الله عليك يا محمد
بجد الجو ده جامد اوي واحساسك مع الناس دي اكيد بردو حاجة خطيرة
يا بختك يا عم
:D
اللهم لاحسد لكن فعلا انك تجتمع بناس كنت تعرفهم من خلال مدوناتهم بس شيء رائع طبعا وحاجة مختلفة نفسي بجد اجرب الحكاية دي

وكل سنة وانت طيب يا سيدي ولينا عندك كانزاية كده
:D

Anonymous said...

كل سنه وانت طيب يا هاني
هيه جت متاخره شويه
وكل عام وانت وساره وفرح بخير
وادعيلي بقه يا هاني علشان
الشغل قرب

rack-yourminds said...

كل سنه وانت طيب يا باشا

ياريتني كنت معاكم ..يلا معلهش

تحياتي لك

Mirage said...

كل سنة وانت طيب ياباشا

وربنا يكتر من لقاءات المدونين

نبضات said...

شكرا على كلماتك الرقيقه وانا سعيده ان مدونة نبضات شفت اسمها اليوم فى احد التعليقات بجد سعدت جدا بالتعليق واتمنى ان تكون المدونه لها نفس الروح اللى وصفت بيها صاحبتها . انا ايضا كنت سعيده جدا بهذا اليوم الجميل وسعدت بمعرفتك صحيح ماتكلمناش كتير بس ان شاء الله نعرف بعض اكتر من خلال عالم التدوين الجميل بس انا اتكلمت مع ساره كتير وسعدت بيها جدا سلامى ليها
وعلى بنوتك الجميله
وعلى فكره انا لما دخلت المدونه اليوم فوجئت انك كاتب عن نفس المسلسل اللى انا كاتبه عنه
بس بصراحه تعليقك جميل اوى على المسلسل اتمنى ان تقرا تعليقى عليه بس تقول رايك بصراحه
على فكره عجبتنى جدا صورة استاذ خالد الصاوى مع أولاد مكان فى القلب
حلوه اوى ضحكتهم كلهم. اللى يشوفها يفتكر خالد الصاوى والد الاطفال عشان حضانهم بطريقه جميله اوى

Anonymous said...

كل سنه وانت طيب يا فندم
اليوم ده كان ليه طعم خاص جدا
اتجمعنا وضحكنا وعرفنا بعض اكتر
اجمل حاجه لما تعرف افكار ناس عمرك ما شفتهم وتكون عنهم صوره ولما تشوفهم تلاقيها احلى بكتير من اللى عرفته عنهم فى خيالك
انا عاوزه كل الصور اللى اتصورناها مع بعض
ألمهم ازاى دول؟
:(
اه على فكره..بعد مانتو مشيتو طلعت بره انا والكوماندوز وصاحب البوابه
وانا جبت شيكولاته
:P
كل سنه وانت طيب مره تانيه ويارب تكون دى بدايه تعارف جميل لمجموعه اجمل

سلوى said...

شئ جميل فعلا ومميز

إن شاء الله دوما متجمعين في الخير

وكل سنه وكلكم بخير وصحه وسلام

Unknown said...

كل سنة وانت طيب مرتين
مرة للعيد ومرة لعيد ميلادك

ما علينا said...

وكنت مكتم على الفطار ليه
وكمان عيد ميلادك
كنت قول وانا اوعدك
اني ما كنتش هاجيب هدية
بس كنت قول وهات لي انا الهدية

كل سنة وانت طيب يا عم محمد
وبالهنا والشفا الفطار
وبالهنا والشفا الصداقات الجميلة دي
ربنا يديم ما بينكم الود


وشايف المودام مدلعاك ازاي
كانز وحركات شيك
رافعة راسك ومعنوياتك

لكن انت
مش ناصفها خالص
ولا بتكافئها

ومكتفي بالتشجيع
تشجيع وبس

وبعدين ملوحوظة بقى

احنا ما ينتهدد يا باشا
وجرب كدا


واللي كان دا

كان مجرد بداية
وبناء على طلبك فاكر مش انت قلت لي مستني الواجب
واديني بدات اسخن تمهيدا للواجب اللي بجد


وكلامي بقى للمودام
اثبتي على موقفك
وسوف امدك بكل ما تحتاجيه من تيفال او نوفال

كل سنة وانتم طيبين

بدران

غمض عينيك said...

--الام وامال---

والله ياباشا اليو كان جميل اوي الحمد لله واستمتعنا بيه كلنا
والمرة الجاية ان شاء الله تكون معانا واعزمك عالغدا ياعم مش بس كانزايه
نورتني

---مصطفى---
كل سنة وانت طيب ياباشا
وربنا معاك ويوفقك ان شاء الله


--واحد باشا---
كل سنة وانت طيب ياباشا
والمرة الجاية ان شاء الله تكون معانا وتنورنا

تحياتي ليك

---ميراج---
كل سنة وانت طيب يا ميراج

---نبضات---
ازيك يامنى
انا كمان وان كنت مااتكلمتش معاكي كتير الا ان وجودك كان ليه طابع خاص اسعدني
وكمان سارة اعجبت بيكي جدا وجبنا سيرتك كذا مرة

المسلسل كان رائع..انا نقلت انطباعى عنه بس لكن انتي ما شاء الله ظبطي الكلام عنه وعن شخصيلته بطريقة ظريفة وجميلة

نورتيني يا منى
بوم تيك بوم بوم تيك


---وينكي----
كل سنة وانتي طيبة ياوينكي
ياترى عملتي ايه في العيد
كلتي شيكولاته ولا كحك بسكر

انا بردو كنت سعيد جدا باليوم وبالمجموعة اللي كانت موجودة معانا فعلا انبسطت جدا ونفسي ان شاء الله اليوم دا يتكرر

وبالهنا والشفا الشيكولاته

---سلوى---
منوراني يا سلوى
وان شاء الله المرة الجاية تكوني معانا
كل ينة وانتي طيبة

---ايوية---
وكل سنة وانتي بالف خير يا ايوية
عاملة ايه
يارب تكوني بخير وسعاده
كل سنة وانتي طيبة


--ماعلينا----
والله ياباشا مش مكتم ولا حاجة
دا الدنيا كلها كانت عارفة
والاعلانات كانت ع المدونات
عيب عليك ياباشا ماتخدش بالك وتنورنا

ولا انتي بقا كنتي خايفة ندبسك في عزومة
اه اكيد كده
لا لا مكانش العشم يا ماعلينا

وبعدين قوليلي
انتي واخدة توصية من حد عليا
عيب دا احنا قصة كفاح سوا
نسيتي البضاعة اللي كنت بوزعها لحسابك
ولا خلاص اللي علي علي

على فكرة بقى
لا النوفال ولا التيفال هينفعوا
انا خلاص
ظبطت الكلام
ورميت كل الحلل والصواني اللي عندنا
يعني لا هتنفع نصيحة ولا هينفع امداد
البيت كله محاصر

ودي فرصتك الاخيرة لاصلاح مافات والا فهي الحرب
واستلقى وعدك ياجميل


تحياتي
محمد سمير

Anonymous said...

بصراحه يا بختكم منكرش الواحد كان عامل البلوج على اساس يفضفض فيها شويه بس اتعود عليها واتعود على كل المدونات والله بحس انى كل الى بيدونو اخوات واهل وخلان
بجد كان نفسى اكون معاكم

Anonymous said...

بسم الله
والله كل يوم بحترمك
و بعتز بيك كصديق و أخ
أكتر وأكتر
ربنا يحميك و يخليلك مراتك
وينور طريقكم وحياتكم دايما بحب في الله
منى

أحمد said...

الفكرة نفسها حلوة جداً ,ناس عمرك ما شفتهم لكن تعرف عنهم حاجات كتير و رسمت ليهم صورة معينة و بعدين تلاقيهم أدامك ,كأنك بتقابل شخصيات الرسوم المتحركة ,إن شاء الله لو في جايات أكيد هحاول أبقى موجود,و كل سنة و أنت طيب و الهدية محفوظة لحين اللقاء

Unknown said...

انا جيييييييييييييييت

الحمد لله النت رجع عندى و حارجع اكبس على نفسك تانى متشكرة اوى ع الكلام الجميل الى قلته عنى انا و انتمتى منى ( نبضات )

و الله اليوم يا محمد كان جميل بوجود شخصية راقية و محترمة زيك نورتنا فعلا انت و زوجتك و الانسة المبجلة فرح

شكرا الف شكر و حاستعد باه للتاج

Lemonada said...

اي الخيانات دي
طب يعني كدة ماتصدقو اروح الاقصر واسوان وتروحو انت تفطرو وتنبسطو
:(
كدة طب على فكرة انا شبكتي موبنيل ومش عاوزة فودافون خالص
:)
تحياتي و بجد حسيت نفسي معاكم
كل سنة وانت طيببين

Doba said...

كل سنة وانت طيب وسعيد
يا عم سيب المودام تدلعك فى عيد ميلادك وافرح بيه على قد متقدر - ده اليوم اللى بيعدى مش بيرجع تانى

كل سنة وانت بالف خير وسعادة انت وزوجتك

تحياتى
هبة

Anonymous said...

محمد هموت واحضر الافار ده بس انت عارف الاستعدادت للعيد بتبقى عاملة ازاي وادعيلي قوي يمكن السنة والجاية اكون معاكم انا واحمد زوجي وحبيبي وسلامي قووووووووي لفرح ولسارة قولهم اكيد هتتعوض ان شاء الله

حواء said...

كل سنة وانت طيب وكل عيد وانت طيب .. حاجة حلوة اوى انكم تتقابلوا وتتعرفوا اكتر على بعض اكيد كان يوم جميل ولو كنت قلت لى كنت حجيلكم واتعرف اكتر عالناس الحلوة دى .. تحياتى لك وكل المدونين

عروس البحر said...

مبروك المدونة الجديدة و ادي دعوة كمان
لاول مرة بالاسكندرية : دعوة لكل مواطن ولكل مدون حر: لحضور .............

ملتقي الدفاع عن سجناء الراي وحقوق الانسان بالإشتراك مع ....

تجمع المدونين الطامحين في وطن عربي بدون سجين رأي واحد

و بحضور نخبة من الصحفين والسياسين والمدونين

فرصه حقيقيه ليجتمع المدونين مع بعضهم البعض

ويعلنوا تضامنهم مع حرية الصحافه والكلمه في مصر

موعدنا : الخميس 18/ 10 الساعه 5

بنادي المحامين بجليم كورنيش البحر الاسكندرية

بحضور وائل الابراشي وعصام العريان ونخبة من رموز الاحزاب

Anonymous said...

هو المسيحيين ملهمش مكان معاكم ولا ايه ؟

غمض عينيك said...

--رئيس جمهورية نفسي---
اه والله ياباشا عندك حق والله
المدونة فتحت مجال جميل اوي للتعرف على ناس جديدة وافكار جديدة
ومانكرش ان بقا في ناس مقدرش فعلا اشتغنى عنهم دلوقتي رغم ان عمري ماشفتهم


كل سنة وانت طيب ياباشا


---وحدانية---
وانتي كمان والله يامنى
ربنا يعلم اللي في القلب
انتي اخت عزيزة اوي اتشرفت بمعرفتها
ربنا معاكي ويوفقك ويوفق اخوكي طارق في دنيته الجديدة


---الانكشاري---

بيكون شعور ممتع ياباشا
بتحس ان الانسان ده انت تعرفه من زمان حتى لو كانت اول مرة تشوفه فيها
ان شاء الله المرة الجاية تكون معانا


---عاليا حليم---
الاخت العزيزة الرقيقة عاليا
سعدت جدا برؤيتك اليوم دهوتسلمي يارب ع الفرصة السعيدة اللي عن طريقها المجموعة قعدت مع بعضها

وانا هستنى منك التاج

---ليموناده----
نعمل ايه بس يانعنشة
ماهو انتي اللي حددتي وجهتك من الاول
المعابد والاثار

بس ولا يهمك
شوفي انتي جايه تاني امتى بس واحنا نظبطلك مقابلة تانية
انتي بس تأمري ياليمو

بس قوليلي انبسطي؟
انا شفت كلام جامد ع المدونة عندك بس لسه معلقتش عليه
وكونك موبينيل بقا فدا شرف لموبينيل كلها ياستي

نورتيني

---دوبا---
كل سنة وانتي طيبة ياهبة
ماشي ياستي هخليها تدلعني
ولو اني مش بحب الدلع للرجالة
هههه
او يعني دلع بس مش كتير كده
هدايا واعياد ميلاد وحاجات من دي


---قلوب حائرة---
بيبوووووووووو
ان شاء الله السنة الجاية تكوني معانا انتي واحمد ربنا يجمع بينكم على خير يارب
وان شاء الله من قبلها كمان تكوني منورانا
وسلامك وصل
نورتيني

---عروس البحر---
كل سنة وانتي طيبة يا عروسة
كان نفسي اشارككوا اليوم ده
لكن للاسف مش هقدر
الشغل بقا والحاجات
ربنا يوفقكوا ان شاء الله


---كوكي---
ازاي بقا
هو حد قال يا مسلمين تعالوا ويا مسيحين لأ
الاعلان كان للجميع
ومش عشان كان افطار يبقى مسلمين بس
بلاش النظرة السطحية دي
الكلام دا هو اللي بيزعل

نورتيني ياكوكي

تحياتي
محمد سمير

Doaa Ebrahim Aaql said...

كل سنة وانت طيب يا جميل
كان نفسى اوى اكون موجوده

صورة يوسف وآدم زى القمر
بس فين بقا باقى الصور يا جميل
كنت اتمنى اشوفها

سلامى ليك

3abdo me7tas said...

الأول هقول كل سنه وانت طيب انا عارف انها متأخرة بمناسبة عيد ميلادك يعنى
وانا زعلان منك يا أبو سمرة عشان مش عزمتنى على الفطار الجميل ده
يا ريت تتكرر وانا اكون موجود لانى عايز أتعرف على ناس زى العسل وانت منهم طبعا متخفش
كل سنه وانت طيب
يا ريت البيبسي كانز بتاعتى لسه موجوده

Nani said...

السلام عليكم
شكلكو اتبطو اوي الحمدلله
بس سؤال
مين الي حاسب على الفاتورة؟
شكلك كدة انت الي غسلت الاطباق
وبعدين يا محمد ما بدك تقلي شو عرفك بكلمة خرندعي؟

Lemonada said...

ربنا يخليك يا محمد
والله بس لو نجيب يعرف دة
هههههههههههه
ماشي ماتنساش العزومة
هم بس شهرين و جاية مصر ان شاء الله
:)

غمض عينيك said...

---دودو---
ازيك يادعاء
كل سنة وانت طيبة
واحنا كمان كان نفسنا نشوفك بس معليش تتعوض المرة الجاية ان شاء الله

الصورة جميلة فعلا
بس للاسف انا ماعنديش غيرها
ياريت بقا ياجماعة اللي عنده يبعت ويكسب فيا ثواب


---عبده محتاس---
ياباشا كل سنة وانت طيب
انا والله كنت مدعو مش داعي
وياسيدي تتعوض ان شاء الله المرة الجاية
وان كان ع الكانز ليك عندي صندوق كامل ان شاؤ الله
يلا ان شاله ماحد حوش


نورتني يامحمد

---ناني---
كل سنة وانتي طيبة
اوباااا مين فتن عليا وقالك اني غسلت الاطباق
بس بردومعليشي ياعني غسيلي مش زي اي حد
غسيل متخصص
هما اتحايلوا عليا وانا مارضيتش احرمهم من امنية نفسهم فيعا
قلبي الطيب بقا


بس قوليلي انتي ايه حكاية خرندعي دي؟؟؟
انا ماعرفهاش
حاولت اعرف معناها من ع النت ومش فهمته اوي بردو
قوليلي انتي بقا معناها ايه
نورتيني

تحياتي
محمد سمير

سكوت هنصوت said...

سمييييير

انا اسفة جدا اني جيت متأخرة قوي كده

بس ما كنتش اعرف انك كتبت بوست عن اليوم الرائع ده

اولا مش عارفة اقولك ايه على كلامك الجميل...اخجلتني بذوقك...انت كمان اشعرتني انك قريبي..وحسيت ان انت و سارة والجميلة فرح جزء عزيز من عيلتي

انا هغيظ كي المدونين الي هنا و اقولهم كنت هناك و انتو لااااااااااأأأأأأااا