Saturday, May 19, 2007

بين الحيرة واختيار الطريق


محتار محتار
عارف لو رايح مشوار وقدامك طريقين
الأولاني طريق ممتاز وجميل بس مشكلته انه زحمة شوية بس ماشي ومابيقفش ومفهوش مطبات خالص واكيد هتوصل المكان اللي انت عايزه بشوية صبر
التاني بقه طريق سريع ومش زحمة وهيوصلك اسرع بس فيه مطبات كتير ولو وقف لاي سبب من الاسباب الطريق هيتقفل وهتوصل بعد
حين
المشكلة انك لو مشيت في واحد منهم مش هتقدر ترجع للتاني لو طريقك وقف
ياترى امشى في انهي طريق
اللي انا ماشي فيه وضامن اني هوصل بس لما اعدي الزحمة
ولا
اخاطر وامشي في الطريق التاني وكل لما المخاطرة زادت كل لما كانت المميزات اكتر
قرار متعلق بمستقبلي ومحتار فيه ياترى امشي منين
محتار
ادعولي بالخير

5 comments:

الديب said...

اولا
خليك صادق جدا مع نفسك

ثانيا
اذكر اهداف حياتك .. وايه اللي هاتحب تقول انك عملته قصاد ربنا يوم القيامة

ثالثا
حدد اهداف للمرحلة الحالية في حياتك ..هل هي مثلا الفلوس ..خبرة الشغل ..تكبير شبكة العلاقات ..الخ

رابعا
استشير اهل الخبرة ..او الناس اللي تثق فيهم

خامسا
صلي استخارة .. و اختار

سادسا وابدا
توكل على الله

حواء said...

ربنا يوفقك ان شاء الله وبعدين انت حيرتنا معاك ماتقول ايه الطريقين دولا واحنا نفكر معاك ونشوف الاصلح انا هقولك على حاجة استفتى قلبك دايما احساسنا هو اللى بيوصلنا او هو دليلنا انا شخصيا بمشى دايما ورا احساسى وبشوف حيودينى لفين .. هى حاجة واحدة ممشتش فيها ورا احساسى ياللة بقى الحمد لله .. ربنا يسهلك وابقى قول لنا عملت ايه

meroooo said...

اولا ربنا معاك بدون شك يعني هو اكيد معاك
بس عايز رائي امشي في اللي فيه زحمه لانك هتتعملم وانت ماشي في هتقابل ناس وهتشوف مواقف اكيد هتتعلم فيها ومنها
ام التاني اناني اوي ولو وقفت فيه هتقف لوحدك ام الاولني لو وقفت فيه مش هتكون لوحدك
وعما ربنا معاك

غمض عينيك said...

عزيزي ديبو
شكرا علي تعليقك الجميل المرتب ده...انا بحاول اقيم الامور من كل جهة واكيد انشاءالله ربنا هيوفقني للطريق الصحيح
على فكرة مدونتك اكثر من رائعة وخصوصا ديب-تك..جزاك الله كل خير عن المعلومات اللي فيها
تحياتي

بوسي كات
بالمناسبة..قريتي بوسط القطة المشمشية :)
بصي ياستي اكيد انا هبقى اقول عملت ايه بالكتير بعد اسبوع انشاء الله
بس عارفة احساسنا لازم يكون معاه شوية تفكير بموضوعية وحيادية لاني لو همشي ورا احساسي مش هكون محتاج تفكير اصلا لاني بحب اللي انا فيه اوي اوي
ربنا يقدم مافيه الخير

ميرووووووووو
انا عارف ان البوست بتاعي مش واضح بس عشان كده قلتي ان الطريق الزحمة هتعلم فيه اكتر..بالعكس الطريق السريع ورغم انه سريع الا انو فيه خبرة رهيبة بجد..خبرة ضخمة ملهاش حل..بس الفكرة ان الطريق اللي انا فيه حاليا كان حلم حياتي من 4 سنين ومصدقت حققته
ياترى الخبرة والقلق ول الاطمئنان والراحة النفسية

معلش اسبوع بس وكله هيبان
تحياتي لكم

MAKSOFA said...

أعقلها وتوكل علي الله ، دايما قلب الأنسان دليله ، وصلي صلاه الأستخاره